Kontrollen som ligger till grund för sanktionsavgiften på 432 000 kronor till det lokala företaget Frödinge Tanktransport, gjordes av Transportstyrelsen under en tvåmånadersperiod i slutet av 2022. Som argument till varför åkeriet ska betala hänvisar myndigheten till regelöverträdelser gällande kör- och vilotider.
Åkeriföretagets ägare, Daniel Hagström, överklagade beslutet när det kom och yrkade på att det skulle upphävas. Han medger att det händer att det sker missar, men poängterar att det är något som ledningen jobbar aktivt med att motverka. Enligt honom handlar det inte om någon form av systematiskt fusk, utan beror på den mänskliga faktorn och att reglerna är utformade på ett sätt som gör dem svåra att efterleva.
– Jag förstår absolut att myndigheten vill sätta dit de som fuskar, men jag förstår inte varför de går på seriösa företag som oss som gör allt vi kan för att det ska bli rätt. Det tycker jag är väldigt egendomligt, och bötesbeloppen är orimliga. Det här tar hårt, säger Daniel Hagström.
Att han överklagade beslutet gav inte den effekt han hade önskat. I dagarna meddelade förvaltningsrätten i Falun att beslutet kvarstår och alltså inte ser ut att ändras. Även den domen planerar Daniel Hagström att överklaga.
– Om vi tvingas betala innebär det en jättesmäll för företaget. Jag har varit i kontakt med myndigheten och försökt resonera och visa hur vi jobbar med det här, men det verkar inte spela någon roll.
Ser du att du som chef kan göra något annorlunda i framtiden för att inte hamna i samma sits igen?
– Jag är redan väldigt mån om att jobba med det här och måste göra det ännu mer i framtiden, men det är svårt. Jag kan upplysa, utbilda och informera, mer än så kan jag inte göra. Jag vet att jag är ansvarig, men jag kan inte ringa runt till varje chaufför varje dag för att se hur det går ute på vägarna.
Hagström vittnar om att regelverket kring kör- och vilotider är något som alla i transportbranschen kämpar med. Det tycks vara vanligt att sanktionsavgifter av den här typen delas ut, vilket även Transportstyrelsen medger.
Gunilla Yourstone, sektionschef kör- och vilotider på transportstyrelsen förklarar att en majoritet av de företag som hamnar i tillsyn hos myndigheten blir betalningsskyldiga. Det beror enligt henne på att deras uppdrag är att göra tillsyn där det finns en risk.
Är det rimligt att systemet är utformat på ett sätt där fler fälls än frias?
– Jag tycker att det är rimligt i och med att vi har ett riskbaserat urval, vilket innebär att de som hamnar i kontroll hos oss gör det för att det har hänt något tidigare, exempelvis att de blivit stoppade av polis och överträdelser har upptäckts, eller att en annan myndighet har noterat något. Om vi skulle rikta kontrollerna mot företag som sköter det här prickfritt skulle vi slösa med skattebetalarnas pengar, säger Gunilla Yourstone.
Hon förtydligar att alla företag som kontrolleras inte har stoppats av polis, men att det i de allra flesta fall finns en indikation på att det kan finnas saker att kolla.
– Kontroll kan också göras slumpmässigt, men det är ganska ovanligt.