Genom att köpa upp företaget Radical Wood i jämtländska Åre får man ett starkt varumärke när det gäller annorlunda utemöbler. Rustika, kraftfulla möbler före utebruk, där designen spelar stor roll.
– Det är rejäla grejer, de andas fjällvärld, säger Per-Åke Bergh, vd i Woodworks. Men jag hoppas att det kan bli skärgård också. Och kanske även offentliga miljöer. Det känns verkligen roligt att prova nya vägar.
Han berättar att det är i princip ett enmansföretag man köper. Men ett enmansföretag som är mitt uppe i en utvecklingsfas.
– Johan Forsgren som driver företaget sköter både tillverkning, försäljning och framförallt design, säger Per-Åke Bergh. Företaget har i dag en efterfrågan som vida överstiger produktionskapaciteten. På det här viset kan vi hjälpa Johan att skala upp produktionen, samtidigt som vi kan kombinera det med vår egen produktion.
En viktig del i designen är att använda sig av gammalt, återvunnet virke. Det är något som Per-Åke Bergh vill hålla fast vid, även om fokus alltmer kommer att läggas på egna produkter.
– Vi är glada över att nu överta varumärket och ser stora möjligheter till expansion. Produkterna passar väl in med våra övriga sortiment och ambition med träskydd och utemiljöer.
Ambitionen hos köparen är att tillverkningen ska ske i företagets egna lokaler inom och utom landet, en del kommer att flyttas till fabrikerna i Lettland, medan en annan del läggs på Bitus i Nybro, som också jobbar med träskydd av olika slag. Hur fördelningen kommer att bli beror bland annat på hur man kan lösa logistik och transporter.
I vilken mån det här köpet kommer att medföra några nya arbetstillfällen är dock för tidigt att säga.
– Ett blir det, det vet vi redan nu, Johan Forsgren kommer att följa med över till oss, säger han. Men i övrigt får vi se hur utvecklingen blir. Men på sikt hoppas jag det kan bli en del.
Han ser utemöblerna som ett bra komplement till deras tidigare utbud. Företaget tillverkar bland annat Attefallshus, fritidshus, dörrar och fönster. Plus att man jobbar med träskydd.
Övertagandet sker officiellt vid årsskiftet och målsättningen är sedan att få igång en marknadsföring fram på senvintern.
– Påsk är en magisk tidpunkt, säger Per-Åke Bergh, det är då folk kommer ut till sina sommarstugor och intresset vaknar.