När Konsumentverkets återbetalningsavdelning ringde och erbjöd sig att hjälpa Inger och Rune i Vimmerby att få tillbaka pengar de lurats att betala för en högtalare lät det för bra för att vara sant.
– För några år sedan betalade vi räkning efter räkning på en enkel högtalare, notan slutade på 10 000 kronor, säger Inger, som egentligen heter något annat.
Häromkvällen blev de uppringda av en person som sa sig ringa från Konsumentverket.
– Vi skulle få tillbaka pengar, men när min man uppmanades att logga in på vårt bankID vägrade han, och avslutade samtalet. När vi kollade numret gick det faktiskt till Konsumentverket, så vi tänkte efteråt att vi kanske hade gjort något fel.
När paret kontaktade Konsumentverket visade det sig att de utsatts för en form av bedrägeri som förekommit sedan tidigt i våras.
– Tyvärr, det här är riktigt illa. Bedragarna är förslagna och hänsynslösa. På något sätt kommer man över kontaktuppgifter till konsumenter som redan blivit lurade en gång, säger Hans Lundin, presschef på Konsumentverket.
Hur kan det se ut som konsumenterna blir uppringda av er?
– Det handlar om så kallad spoofing, man använder sig av program som kan laddas ner på nätet för att kapa telefonnummer. Tillvägagångssättet är detsamma, man säger att man ska hjälpa personen att få tillbaka pengar och begär att man ska uppge inloggningsuppgifter till sitt bankID. Vi vet inte omfattningen, men det finns de som blivit av med stora belopp.
Han poängterar att Konsumentverket aldrig ringer den här typen av samtal.
– Vi ringer bara om man begärt att bli uppringd, och vi har ingen återbetalningsavdelning. Vi har polisanmält det här och vår uppmaning till konsumenterna är att anmäla det både till oss och till polisen, även om man inte gått på det. Annars kan vi tro att det upphört.
Även Håkan Karlsson vid polisen i Vimmerby uppmanar drabbade att polisanmäla.
– Det förekommer en mängd olika bedrägerier på telefon, just den här varianten kände jag inte till. Men gör man inte anmälan vet vi ju inte om det. Och logga aldrig in på ditt bankID, det finns inga myndigheter som kräver det.
Inger och Rune vill varna andra.
– Man är så sårbar idag. Har man redan blivit lurad är man nog mer vaksam, men här finns risken att folk tror att det faktiskt är Konsumentverket som ringer.