Det rör sig i ledningen på Vimmerby Handel. Lämnar styrelsen gör Martina Andersson från Stadshotellet och Håkan Rosin från Rosins Pappershandel, som nyligen lade ut den 50 år gamla butiken till försäljning.
– De är extremt erfarna föreningsmänniskor bägge två. En veteran försvann med Håkan, han har varit med i organisationen i säkert 25 år, men så är det. Han ska sälja sin verksamhet och då går han vidare i livet.
Det blir Lotta Andersson på Lindeborgs Blommor och Malin Knutsson på Materialmännen som ersätter de tidigare ledamöterna.
– Det som är bra är att Lotta haft butik i både Vimmerby och Mariannelund, och att Malin kommer in från Materialmännen som har butik på olika orter. Att ha intryck från andra platser är alltid bra i det arbete som vi gör.
Malin Knutsson har varit platschef på Materialmännen sedan 2012 och har länge deltagit i möten som arrangerats av Vimmerby Handel.
– Det är jätteviktigt att ha en levande handel, vilket Vimmerby Handel bidrar till att vi har. Man jobbar åt samma håll och hjälps åt med större frågor som gäller alla butiker. Jag vet att evenemangen är uppskattade, även av folk runt omkring Vimmerby, säger Malin Knutsson på Materialmännen.
Hon tror att erfarenheten av att jobba på en butik med geografisk spridning kan gynna arbetet i styrelsen.
– Det är kul och utmanande då vi har olika förutsättningar på de olika orterna, men det är också en styrka för oss.
Nu ser hon fram emot att arbeta närmare butikerna i lokalområdet.
– Det är bra om butiker som inte ligger så centralt också är representerade i styrelsen och att det blir en blandning av olika butiker. Vi har olika erfarenheter och möjligheter som vi säkert kan ta tillvara på och hitta samarbeten som gynnar många.
Under Vimmerby Handels årsmöte omvaldes Beathe Skaate som ordförande för ännu ett år, och de nya styrelsemedlemmarna valdes in.
– Vi jobbar alltid med utvecklingsfrågor och att lyfta butikerna i Vimmerby, vi har stor tillströmning med folk som kommer hit och då vill vi visa att det finns bra handel. I vår har vi flera aktiviteter, som tjejkvällen och bilens dag.
Just nu befinner man sig i slutskedet på en kampanj som de hoppas kunna lansera inom kort.
– Med det vill jag helst inte uttala mig om i dagsläget, det får bli en överraskning, säger Beathe Skaate.