På mödrahälsovården norr som ansvarar för ungdomsmottagningen i Vimmerby, känner man delvis igen den bild som målats upp i sociala medier.
Delar ni bilden av att unga tjejer ofta ställer upp på saker de kanske inte själva vill, när det kommer till sex?
"Ja, ibland. Men upplever att det kan vara svårt för ungdomarna att prata om det, speciellt om dom fortfarande befinner sig i relationen. Finns mycket skuld och skam. Ofta kan det komma fram efter dom lämnat relationen. En del berättar allmänt om att relationen inte kändes ok, en del reagerar med ilska och andra kan försöka skratta bort det. I samtal om lust kan man se en bristande kunskap kring den egna kroppen, vad som känns bra för hen och när det är ok att säga ja och att säga nej", skriver chefsbarnmorska Eva Wester för mödrahälsovården i norra delen av länet, och Maria Ringenhag, avdelningschef för mödrahälsovården och kvinnokliniken på Västerviks sjukhus.
Tjejjouren Madicken i Vimmerby har en chatt dit unga tjejer kan höra av sig.
– Vi känner igen det här att många unga tjejer hör av sig och har gått med på saker som man kanske inte känner sig bekväm med och ångrar efteråt, till att man har varit med om regelrätta övergrepp och man har ont och att man liksom inte mår bra när man har sex. Vår uppgift är att hjälpa till och sätta ord på det som tjejerna har varit med om och bekräfta och stötta, säger Hanna Stefansson på Tjejjouren Madicken.
Har ni upplevt någon förändring kring ungas attityd till sex under en längre tidsperiod? Är den verkligen mer problematisk än tidigare eller är det att vuxenvärlden nu fått upp ögonen?
"Det har förändrats successivt under senare år. Vi barnmorskor har blivit bättre på att samtala om dessa frågor, samtalsklimatet är mer tillåtande och ungdomar verkar ha förtroende och vill prata. Ungdomarna berättar om mer stök, sexuella ageranden och könsord i sin vardag. En ökad tillgänglighet av porr och utsatthet på sociala medier", skriver Ringenhag och Wester.
På ungdomsmottagningen märker man av att porr påverkar ungdomar.
"Det framkommer i både samtal och grupper att många blir berörda av vad de sett i porren. Porrindustrin och tillgängligheten på nätet gör att många ungdomar får andra föreställningar/förebilder än vad som fanns tidigare, ”det råa sexet, våldssex normaliseras”. Att som ung själv få utforska sin egen kropp och vad som väcker lust och njutning, i samspel med en respekterande partner borde vara en självklarhet och något som vi vuxna behöver förmedla. Porrindustrin är inte normen", skriver Wester och Ringenhag.
På Vimmerby gymnasium arbetar Gunvor Nicander och Emma Jones med elevernas hälsa.
Till skolsköterskan Gunvor Nicander söker sig unga tjejer ibland för att prata om preventivmedel, men även för en del fysiska besvär som magont.
– När den här problematiken nu har kommit upp till ytan så blir det allt viktigare att försöka ställa rätt frågor till ungdomarna som söker till mig, för att kunna prata om det är så att de har blivit utsatta för något, säger hon.
Till skolkuratorn Emma Jones söker sig ungdomar för att prata relationer eller låg självkänsla. Hon ser att en låg självkänsla kan bidra till problematiken när det kommer till sex.
– Jag kan tänka mig, om man bara drar generellt, har man sämre självkänsla då kan man söka sig dit och då reflekterar man inte ens om hur sex egentligen ska vara utan man bara antar att det ska vara på ett visst sätt, säger Emma Jones.
I september meddelade ministern för högre utbildning och forskning Matilda Ernkrans (S), att man ska införa nya examensmål på lärarutbildningarna för att säkerställa att blivande lärare får kompetens att undervisa i sex och relationer.
"Unga tjejer och killar ska få sin sexualundervisning av skolan, inte av porrindustrin", skrev Ernkrans tillsammans med Åsa Lindstam (S) i ett debattartikel.
Hanna Stefansson från Tjejjouren välkomnar regeringens satsning på att förbättra sexualundervisningen i skolan genom att införa nya examensmål på lärarutbildningarna.
– Det är faktiskt det som det handlar om – att lärare och andra vuxna som möter unga och barn i sitt arbete känner att man har kunskap att bemöta och problematisera och undervisa i de här frågorna.