"Många kunder blir lurade"

Att handla saker på nätet blir allt mer populärt, och kanske särskilt inför den stundande julhandeln. Men det finns nackdelar med att klicka hem sina varor från datorn, något som handlare i Vimmerby märker av allt oftare.

- Det är viktigt att inte bara jämföra priser, utan även kvalitén, säger Emelie Elvingsson från Guldsmeden, som tillsammans med butiksägaren Ulrika Pecher ofta möter kunder som blivit lurade av näthandlare.

- Det är viktigt att inte bara jämföra priser, utan även kvalitén, säger Emelie Elvingsson från Guldsmeden, som tillsammans med butiksägaren Ulrika Pecher ofta möter kunder som blivit lurade av näthandlare.

Foto:

Vimmerby2011-11-25 07:34


"Kan du lukta på den här parfymen?" Den frågan möts Monica Kronqvist av från sina kunder, som tror att de handlat en märkesparfym på nätet. Men när paketet kommer hem är varken doft eller kvalité vad kunden hade förväntat sig.
- Vi märker ju att kunder kommer in här i butiken, doftar på parfymerna, kollar priser, säger att de sett den billigare på nätet och så går de hem och klickar hem varan istället, berättar Monica Kronqvist, som driver parfymeributiken La Classe i Vimmerby.
Hon poängterar att inte alla nätsidor är oseriösa, men att kunderna ändå ofta lurade.
- Vår leverantör säljer inte produkterna billigare till företag på nätet, just för att det ska vara på lika villkor för alla. Det innebär att det kunden handlar på osäkra hemsidor, ofta är kopior eller gamla varor, säger hon.

Flera butiker
Flera "grannbutiker" på gatan har liksom Monica Kronqvist råkat ut för besvikna kunder som handlat på nätet. På Guldsmeden kommer kunder in till butiken för att laga "silversmycken" som de köpt på nätet.
- Men det är ju inte äkta silver utan plast eller annat skräp som de har köpt, säger Ulrika Pecher, butiksägare.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om