Från och med första juli 2022 ställer MSB (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap) nya miljökrav på bensinmackar. Kraven innebär att alla bensinmackar måste byta ut gamla rör och behållare för drivmedel innan det utsatta datumet. Gamla järnrör ska bytas ut till nya rör i andra material som är bättre för miljön och som inte ska kunna läcka drivmedel.
Detta kan innebära konkurs för de som inte har råd med den omfattande uppdateringen. Enligt branschorganisationen Svensk Bensinhandel kan det komma att kosta upp till några miljoner och därmed innebära konkurs för mindre mackar som inte har ekonomi för att byta ut de gamla rören. Mackarna i Vimmerby och Hultsfred löper dock ingen risk att försvinna.
– Vi är redan klara med det som behöver göras, vi gjorde det förra sommaren, säger Ulf Larsson, franchisetagare för Circle K i Vimmerby.
Eftersom Vimmerbys Circle K-station inte är privatägd, utan ägs av Circle K, står koncernen för dessa kostnader.
– Den nya regeln är verkligen inte onödig om man tänker att de gamla rören skulle läcka en droppe drivmedel per dag som rinner ut i grunden och kan förstöra dricksvattnet för hela Vimmerby. Men det är tråkigt för de orter som det faktiskt drabbar, de får en helt annan påverkan än vi.
För Frendomacken i Hultsfred kommer uppdateringen ske i slutet av sommaren men kommer inte påverka macken i någon större utsträckning. Det är Preem som äger pumparna och hyr bara marken av ägarna och därför ligger kostnaden hos Preem och inte ägarna till Frendobutiken.
Leif Alexandersson, Frendo i Hultsfred, menar att det bara är mindre, privatägda stationer som inte drivs av något känt varumärke som riskerar att drabbas av ekonomiska problem i samband med den nya miljölagen, så för dem är det inga problem.
– Det är väldigt tragiskt att det ska drabba små orter, det är en tråkig utveckling.
Enligt Svensk Bensinhandel kan privatägda mackar som behöver stå för kostnaden själva ansöka om ett investeringsstöd för att ha råd. Dock delas investeringsstödet ut i efterhand och därför behöver många låna pengar för att göra uppdateringen, men det är väldigt få banker som vill ge kortfristiga krediter och därför riskerar många mackar att inte klara uppdateringen ekonomiskt.
– Många mindre mackar har blundat för det här länge eftersom det är en stor kostnad, säger Robert Dimmlich på Svensk Bensinhandel.