Albins är med sina mer än 95 verksamma år ett av VImmerbys äldsta och mest välkända företag och för lite mer än en vecka sedan kunde Vimmerby Tidning berätta att det anrika företaget Albins delar upp bolaget, byter vd och storsatsar på proffskunder. Nu berättar den nya vd:n och tidigare platschefen Mikael Hansevi tillsammans med ägaren och tidigare vd:n Magnus Brogren mer om satsningen och hur den kommer att märkas för kunderna i butiken.
– Vi delar upp Albins i två bolag, ett som vi lägger fastigheten i och ett vi bedriver verksamheten i och i det sistnämnda blir jag vd från och med första januari, säger Mikael Hansevi.
De nya bolagen heter Albin Carlssons Fastighets AB samt Albins Järn AB och Magnus Brogren blir kvar som ägare i de båda bolagen, men han lämnar alltså över vd-posten.
– Jag har drivit det här företaget sedan 1982 och nu är det dags att göra en förändring. I och med att jag är kvar som ägare kommer jag såklart ha kvar ett engagemang, men Mikael sköter det operativa, säger Magnus Brogren.
Mikael ska leda Albins satsning där man tydligare riktar sig mot industri- och proffskunder, vilket kommer att synas i butiken.
– Det kommer att bli förändringar i sortimentet. Vi gör en omfördelning för att ha ett större sortiment som passar industrin. Privatkunder är fortfarande välkomna men då är det högkvalitativa och bra produkter som passar för industrin som vi erbjuder, vilket jag vet att många privatkunder är intresserade av snarare än att köpa lågprisprodukter, säger Magnus Brogren.
I och med att vissa delar av sortimentet försvinner kommer Albin också successivt att minska ner något på butiksytan nästa år.
– En viss ombyggnation kommer att ske för att bättre passa sortimentsförändringarna och kunna ge kunderna ett bättre erbjudande, säger Mikael Hansevi.
Förutom den fysiska butiken har Albins också en webbshop, som endast är tillgänglig för industri- och proffskunder. De tomma ytorna i butiken ska gömmas med hjälp av väggmontrar och avdelare och vad som ska hända där bakom är inte bestämt. Magnus Brogren vill inte säga någonting om huruvida man kan tänka sig att hyra ut yta till något annat företag eller någon annan verksamhet.
– Just idag är det inget som är klart utan det får vi i så fall återkomma om. Det är mycket som ska hända nu och vi är fortfarande alldeles i början av den här nya fasen, säger han.
En annan del i Albins satsning är att utöka turbilsschemat, alltså schemat för lastbilen som levererar till kunder. Nu jobbar man med ett geografiskt område med radien sex mil, men eventuellt vill man också titta på att utöka det framåt.
– Vi vill behålla kunderna vi har men för att vinna nya måste man bli bättre. Det finns flera orter där vi vill expandera, säger Mikael Hansevi.
Reaktionerna på förändringarna och satsningen har hittills varit goda, enligt Magnus Brogren.
– Det har inte gått så lång tid än men vi har bara fått positiva signaler hittills, säger han.
När är förändringarna på plats?
– Vi jobbar med det nu och jag tror att man kommer att kunna se en hel del av förändringarna redan under första kvartalet nästa år, vi kan ta snabba beslut, säger Mikael Hansevi.