För ett par veckor sedan tog Manne Lundquist, som bor i Helsingborg, elbilen för att besöka sitt förÀldrahem i Vimmerby. Han stannade över natten och morgonen efter behövde han ladda bilen för att kunna köra hem.
â Jag Ă€r i Vimmerby 2-3 gĂ„nger om Ă„ret och brukar anvĂ€nda snabbladdarna vid kyrkogĂ„rden och Sibylla. Nu var den ur funktion och jag fick ladda pĂ„ en av de mindre 22kW-laddarna. Jag var tvungen att ladda i 2,5 timme bara för att ta mig ner till VĂ€rnamo och sen vidare till Helsingborg, sĂ€ger han.
Det var kallt och under tiden bilen stod pÄ laddning passade Manne pÄ att gÄ bort till stadshotellet för en kopp kaffe.
â NĂ€r jag kom tillbaka fick jag se att jag hade fĂ„tt en parkeringsbot och dĂ„ blev jag irriterad. Jag vill mena att jag inte stĂ„r parkerad utan snarare fĂ„r service till min bil sĂ„ att den blir körklar, sĂ€ger Manne Lundquist.
Boten pÄ var pÄ 300 kronor. Ingen stor summa, men det var inte det som gjorde Manne irriterad.
â Det hĂ€r blir en principsak. Först tĂ€nkte jag att det var p-vakten som inte sett att bilen stĂ„tt pĂ„ laddning men sen fick jag syn pĂ„ parkeringsskylten med p-skivan. Jag tycker att skylten ska bort, sĂ€ger han.
Manne Lundquist, som bland annat kört frÄn Helsingborg till RiksgrÀsen norr om Kiruna, har aldrig sett det anges att det Àr en parkering pÄ en laddstation. Boten kommer han att överklaga Àven om han inte tror att chanserna Àr sÄ stora.
â Man fĂ„r ju inte parkeringsböter nĂ€r man tankar bilen pĂ„ en mack. Det Ă€r samma sak, sĂ€ger han.
Maria à kerö, trafikingenjör pÄ Vimmerby kommun, kan inte svara pÄ om kommunen sÀtter likhetstecken mellan en laddstation och en parkeringsplats men berÀttar att önskemÄl om krav pÄ p-skiva vid laddarna kommit frÄn Vimmerby energi och miljö.
â Vi har tidigare fĂ„tt frĂ„gan om varför vi har p-skiva vid laddplatserna men jag hĂ€nvisar till Vemab eftersom det hĂ€r Ă€r nĂ„got som vi gör pĂ„ uppdrag av dem, sĂ€ger Maria Ă kerö.
Jimmie Dyrberg, planeringschef pÄ Vimmerby energi & miljö, sÀger att det hölls en diskussion om laddtider mellan gatukontoret och Vemab i samband med att laddarna sattes upp.
â NĂ€r man trodde att "laddstormen" skulle komma sĂ„ tog man ett beslut för att folk inte skulle stĂ„ för lĂ€nge. Hur mycket man hinner och kan ladda beror ju bĂ„de pĂ„ bilen och laddarens effekt, men jag förstĂ„r absolut dilemmat hĂ€r, sĂ€ger han.