Som kringresande byggexpert mÄste MÄrten Myrefelt ha stenkoll pÄ allt frÄn bygglov till kassasystem.
â Jag Ă€r en nörd, sĂ€ger MĂ„rten.
Inte minst mÄste han sÀtta sig in i den lokala kulturen för att arbetet ska flyta pÄ smÀrtfritt. Med byggprojekt frÄn BorlÀnge till Trelleborg kan den variera ganska pÄtagligt.
â Mitt jobb gĂ„r ut pĂ„ att förstĂ„ vilka regler som gĂ€ller lokalt, och att vi Ă€r anpassade efter dem. Mycket av de hĂ€r grejerna Ă€r tolkningsfrĂ„gor, vad folk tycker och tĂ€nker. Och myndighetsmĂ€nniskorna Ă€r ju ocksĂ„ personer, som ocksĂ„ tolkar och tycker och tĂ€nker, sĂ€ger MĂ„rten.
Ibland gÄr det ut pÄ att fÄ de lokala myndigheterna att förstÄ vilka regler det Àr som gÀller.
â Jag kan inte sĂ€ga emot nĂ„gon som Ă€r sakkunnig, som en brandkonsult, Ă€ven om jag vet vad det Ă€r som gĂ€ller. DĂ„ Ă€r det ingen idĂ© att brĂ„ka, utan jag mĂ„ste förstĂ„ hur de tĂ€nker, och förklara hur det fungerar ur deras synvinkel.
MÄrten planerar varje byggprojekt flera veckor i förvÀg.
â Planering, planering, planering. Det Ă€r det som gĂ€ller. Ju mer noggrant man Ă€r i förarbetet, desto mindre stress och press har man pĂ„ plats. Att tĂ€nka âjag löser det senâ existerar inte, sĂ€ger MĂ„rten.
VÀl pÄ plats handlar det om att arbeta sÄ kostnadseffektivt som möjligt. Ofta mÄste MÄrten och hans team förhÄlla sig till de resurser som finns tillgÀngliga för dem.
â Det kan bli dyrt att lĂ€gga ut arbete pĂ„ konsult eller att hyra in snickare till exempel. DĂ„ försöker vi lösa saker sjĂ€lva eller ta hjĂ€lp av butiksvolontĂ€rer. Det handlar om att fĂ„ pengarna att trĂ€ffa rĂ€tt, sĂ€ger MĂ„rten.
ErikshjĂ€lpen Ă€r en barnrĂ€ttsorganisation. Ăverskottet frĂ„n försĂ€ljningen av begagnade varor i deras 62 butiker bidrar till att frĂ€mja barns hĂ€lsa, trygghet och utbildning bĂ„de i Sverige och runtom i vĂ€rlden. ErikshjĂ€lpen planlĂ€gger sina butiker med ambitionen att fĂ„ fler att handla second hand.
â NĂ€r planerarna gör ett första utkast för en butik mĂ„ste vi se över den och tĂ€nka pĂ„ saker som utrymningsvĂ€gar. Börjar det brinna mĂ„ste vi kunna ta oss ut, dĂ„ kan vi fĂ„ gĂ„ in och Ă€ndra i ritningen, sĂ€ger MĂ„rten.
MÄrtens arbete gÄr ut pÄ att realisera butiksplaneringen för att skapa en trygg, tillgÀnglig och inbjudande shoppingmiljö.
â Ju bĂ€ttre butik det Ă€r, desto mer försĂ€ljning blir det. Ju mer produkter man kan sĂ€lja, desto mer pengar blir det. Ju mer pengar det inbringar, desto fler mĂ€nniskor fĂ„r hjĂ€lp i nöd. Det Ă€r det vi strĂ€var mot, sĂ€ger MĂ„rten.