Fixartjänsten vardagshjältar för äldre: "Känns bra att hjälpa"

Kommunens Fixartjänst fixar de enkla vardagssysslorna – som kan vara riskabla för den som är äldre. Som att byta glödlampa hemma hos Britta Bälter, 96.
– Roligt att känna att man behövs, säger Janne Hultgren.

Kommunens Fixartjänst fixar de enkla vardagssysslorna – som kan vara riskabla för den som är äldre. Som att byta glödlampa hemma hos Britta Bälter, 96.

Foto: Rebecca Forsgren Malmström

Vimmerby2025-02-08 06:00

Att byta en glödlampa på lite högre höjd är en enkel sak. För den som klarar att stå på en stol eller trappstege.

– Höjdskräck har man inte, säger Martin Adolfsson, samtidigt som han skruvar ur en trasig glödlampa i takhöjd hemma hos Britta Bälter, som bor i en lägenhet på Granen i Vimmerby.

undefined
Janne Hultgren och Martin Adolfsson trivs när de gör uppdrag för Fixartjänsten. "Att byta gardiner är kul, till exempel."

En ny arbetsvecka har precis börjat för gänget i Fixartjänsten, som drivs av Servicegruppen, en del av kommunens dagliga verksamhet för personer med funktionsnedsättningar.

– Det är samma personer som gör uppdragen, i Fixartjänsten kan personer över 68 år få gratis hjälp, handlar det om tjänster som kostar, som exempelvis gräsklippning och snöskottning åt privatpersoner, företag eller kommunens verksamheter så är vi Servicegruppen, säger Åsa Gustafsson, en av två arbetsledare.

– Över 68? Då är jag kvalificerad, jag fyller 97 om några månader, säger Britta.

undefined
Britta Bälter, 96, är helnöjd med hjälpen hon får av Fixartjänsten. "De har gjort mycket hos mig och jag skulle inte klara mig utan dem."

Fixartjänsten stöttar upp med den sortens vardagssysslor som blir knepigare när syn, rörlighet och balans sviker. Under några år hade kommunen en heltidstjänst för fixaruppdrag. Den drogs in, men 2017 gick erbjudandet till Servicegruppen, som nappade.

– Tur för mig. Jag flyttade in på Granen 2018. De har gjort mycket hos mig. Den här har de satt upp till exempel, säger Britta och pekar på en tavla på en vägg där det går åt borrmaskin.

– Och de har hjälpt till att flytta saker från källarförrådet, fästa sladdar i köket. Det är toppen, jag skulle inte klara mig utan det här. Men jag tror det är många som inte vet att den här möjligheten finns.

Åsa Gustafsson tror detsamma. 

– Vi försöker nå ut och har informerat om den här tjänsten på olika sätt. Syftet är ju viktigt, att minska risken för fallskador i hemmet. Men det kommer ju hela tiden nya pensionärer, och för många är det en tröskel att ta sig över. En del ursäktar sig nästan och säger att de egentligen inte vill be om hjälp. ”Men inte ska väl ni åka ända till Rumskulla bara för att byta en glödlampa”, kan vi få höra, men det är precis det vi ska. Vi täcker in hela kommunen.

undefined
Åsa Gustafsson, arbetsledare hänger med ut på uppdrag. "Det är viktigt och meningsfullt för våra brukare."

De som provat blir ofta stammisar.

– En hel del är ju återkommande. Adventsljusstakar ska upp och ner. Gardiner bytas. Det finns så mycket som kan vara bra att få hjälp med. Man kanske har en låda högt upp på en hylla och till slut har den stått där så länge att man glömt vad det är i den. Någon vill plocka ur och diska porslinet högst upp i köksskåpet eller flytta en möbel.

Just nu är det åtta-nio personer i Servicegruppen som turas om att jobba med Fixartjänsten.

undefined
Britta Bälter ska inte klättra på något längre. Det överlåter hon till Janne Hultgren och Martin Adolfsson.

– Det brukar nästan vara lite slagsmål om de här jobben, de tycker det är kul, och det blir ju väldigt varierat. Ingen dag är den andra lik. Men vi åker sällan mer än två brukare och en arbetsledare och utgångspunkten är att det ska vara jobb som våra brukare klarar och som ingår i uppdraget.  Det kan hända att vi får säga nej, men vi brukar uppmana folk att ställa frågan – vet vi inte ser vi till att ta reda på det.

Fixartjänsten är också ett socialt win-win.

– Dels är det en viktig och meningsfull arbetsuppgift, vi går alltid ifrån jobbet med den härliga känslan att vi har gjort något bra. Dels är det sociala för de äldre, som ofta betyder mycket också. De vill gärna att man stannar på en kopp kaffe, man märker hur ensamma många är.

Janne Hultgren vet precis varför han gillar att göra uppdrag i Fixartjänsten.

– Det känns bra att hjälpa någon annan och roligt att känna att man behövs.

undefined
Martin Adolfsson, på trappstege, och Janne Hultgren från kommunens Fixartjänst fixar ny glödlampa hemma hos Britta Bälter. "Det känns bra att hjälpa andra."
Så funkar Fixartjänsten

Genom Fixartjänsten kan den som fyllt 68 år utan kostnad få hjälp med arbetsuppgifter hemma, som innebär särskilt stor risk för skada. Fall är en av de vanligaste orsakerna till skador i alla åldrar, men äldre är mest utsatta. Varje år skadas 70 000 personer så illa av fallolyckor att de behöver sjukhusvård, tre fjärdedelar av alla olyckor som kräver inläggning på sjukhus är fallolyckor och drygt 2 000 personer dog 2022 till följd av en fallolycka.

Exempel på tjänster som utförs gratis är byte av glödlampor, proppar och batterier i brandvarnare, hänga upp tavlor eller annat på väggar, hämta eller bära upp saker på vinden, ner i källare eller skål, fästa sladdar och halksäkra mattor, byta gardiner, hjälpa till med enklare ommöblering, källsortering där det finns hantering för detta.

Tjänsten utförs av Servicegruppen, som är en daglig verksamhet för personer med funktionsnedsättningar. Servicegruppen drivs av socialförvaltningen och deltagarna har arbetsledare som stöd. Arbetsledaren bedömer om servicegruppen kan utföra uppdrag.

Servicegruppen åtar sig också arbetsuppgifter från företag, privatpersoner och kommunen mot timavgift.

Annan daglig verksamhet som bedrivs i kommunens regi är cafeterian i stadshuset i Vimmerby, Ekbacken, Kvarnängen och Lundgatan.

Källa: vimmerby.se och Socialstyrelsen

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!