Att byta en glödlampa på lite högre höjd är en enkel sak. För den som klarar att stå på en stol eller trappstege.
– Höjdskräck har man inte, säger Martin Adolfsson, samtidigt som han skruvar ur en trasig glödlampa i takhöjd hemma hos Britta Bälter, som bor i en lägenhet på Granen i Vimmerby.
En ny arbetsvecka har precis börjat för gänget i Fixartjänsten, som drivs av Servicegruppen, en del av kommunens dagliga verksamhet för personer med funktionsnedsättningar.
– Det är samma personer som gör uppdragen, i Fixartjänsten kan personer över 68 år få gratis hjälp, handlar det om tjänster som kostar, som exempelvis gräsklippning och snöskottning åt privatpersoner, företag eller kommunens verksamheter så är vi Servicegruppen, säger Åsa Gustafsson, en av två arbetsledare.
– Över 68? Då är jag kvalificerad, jag fyller 97 om några månader, säger Britta.
Fixartjänsten stöttar upp med den sortens vardagssysslor som blir knepigare när syn, rörlighet och balans sviker. Under några år hade kommunen en heltidstjänst för fixaruppdrag. Den drogs in, men 2017 gick erbjudandet till Servicegruppen, som nappade.
– Tur för mig. Jag flyttade in på Granen 2018. De har gjort mycket hos mig. Den här har de satt upp till exempel, säger Britta och pekar på en tavla på en vägg där det går åt borrmaskin.
– Och de har hjälpt till att flytta saker från källarförrådet, fästa sladdar i köket. Det är toppen, jag skulle inte klara mig utan det här. Men jag tror det är många som inte vet att den här möjligheten finns.
Åsa Gustafsson tror detsamma.
– Vi försöker nå ut och har informerat om den här tjänsten på olika sätt. Syftet är ju viktigt, att minska risken för fallskador i hemmet. Men det kommer ju hela tiden nya pensionärer, och för många är det en tröskel att ta sig över. En del ursäktar sig nästan och säger att de egentligen inte vill be om hjälp. ”Men inte ska väl ni åka ända till Rumskulla bara för att byta en glödlampa”, kan vi få höra, men det är precis det vi ska. Vi täcker in hela kommunen.
De som provat blir ofta stammisar.
– En hel del är ju återkommande. Adventsljusstakar ska upp och ner. Gardiner bytas. Det finns så mycket som kan vara bra att få hjälp med. Man kanske har en låda högt upp på en hylla och till slut har den stått där så länge att man glömt vad det är i den. Någon vill plocka ur och diska porslinet högst upp i köksskåpet eller flytta en möbel.
Just nu är det åtta-nio personer i Servicegruppen som turas om att jobba med Fixartjänsten.
– Det brukar nästan vara lite slagsmål om de här jobben, de tycker det är kul, och det blir ju väldigt varierat. Ingen dag är den andra lik. Men vi åker sällan mer än två brukare och en arbetsledare och utgångspunkten är att det ska vara jobb som våra brukare klarar och som ingår i uppdraget. Det kan hända att vi får säga nej, men vi brukar uppmana folk att ställa frågan – vet vi inte ser vi till att ta reda på det.
Fixartjänsten är också ett socialt win-win.
– Dels är det en viktig och meningsfull arbetsuppgift, vi går alltid ifrån jobbet med den härliga känslan att vi har gjort något bra. Dels är det sociala för de äldre, som ofta betyder mycket också. De vill gärna att man stannar på en kopp kaffe, man märker hur ensamma många är.
Janne Hultgren vet precis varför han gillar att göra uppdrag i Fixartjänsten.
– Det känns bra att hjälpa någon annan och roligt att känna att man behövs.