Mer idrott att vänta på schemat

Regeringen vill öka antalet idrottstimmar rejält i grundskolan från år 2019. Men i Vimmerby börjar man tidigare än så. På Astrid Lindgrens skola kommer årskurs sju att agera testpiloter för skolan nya pulsprojekt som drar igång på höstterminen.
– Det här är en långsiktig satsning för att öka måluppfyllelsen i alla ämnen. Vi räknar med att när dessa elever går ut nian kommer vi kunna se skillnad på deras betyg.

Laddade inför höstens pulsprojekt. Idrottsläraren Torbjörn Bodman tror att satsningen kommer öka måluppfyllelsen inom alla skolämnen. Foto: Jenn Hultberg

Laddade inför höstens pulsprojekt. Idrottsläraren Torbjörn Bodman tror att satsningen kommer öka måluppfyllelsen inom alla skolämnen. Foto: Jenn Hultberg

Foto:

Vimmerby2017-05-23 12:30

Att för en kort tid höja pulsen gör att eleverna presterar bättre i flera timmar efter träningspasset. Det menar idrottsläraren Torbjörn Bodman.

– All forskning i ämnet bevisar att fysisk träning där pulsen höjs, höjer inlärningsförmågan i teoretiska ämnen. Eleverna har 40 procent bättre inlärning i ungefär två timmar efter ett pulspass.

Att regeringen nu går ut med ambitionen att införa 100 fler idrottstimmar i grundskolan, en ökning från 500 till 600 timmar totalt, är mycket välkommet enligt Torbjörn Bodman.

– Jag tror alla idrottslärare jublar just nu. Och här i Vimmerby är vi dessutom steget före, säger han.

Bland annat har Vimmerby gymnasium extra pulsträning på försök och Astrid Lindgrens skola har länge planerat för projektet Puls för lärande som kommer att starta till höstterminen. Skolan har köpt in utrustning i form av pulsmätare, pulsklockor, en projektor samt diverse licenser, delvis med stöd av Sparbanksstiftelsen. En total investering på närmare 25 000 kronor.

– Vi börjar med att testa på årskurs sju som då kommer ha två dagar idrott som alla andra elever och dessutom två dagar med pulspass, säger Torbjörn Bodman.

Passet är på 30 minuter och eleverna ska röra på sig minst 20 minuter och komma upp i en maxpuls på minst 70 procent. Det kan exempelvis vara en hinderbana de ska göra köra eller ett spinningpass. Eleverna tar på sig pulsmätaren och ser sedan sin exakta puls på en skärm på väggen.

Några elever har redan fått testa att koppla upp sig mot pulsmätare och Torbjörn Bodman säger att man snabbt märker av elevernas engagemang.

– De tycker det är intressant att se hur deras puls förändras och de har själva full koll på sin puls. Det triggar eleverna att hålla sig inom det här pulsspannet under en viss tid och de coachar sig själva.

Vad är målet med pulsprojektet?

– Syftet är att få till en långsiktig förändring. Tanken är ju att det ska ge resultat på den här årskursens slutbetyg i nian. Att höja pulsen innan en lektion gör att eleverna presterar bättre i alla ämnen. På lång sikt ska det här höja skolans meritvärde.

Kommer ni behöva anställa fler gympalärare i och med den här satsningen?

– Inför nästa år så ryms det i schemat. Det kommer till en början vara obligatoriskt för årskurs sju men sedan utökas till hela högstadiet. Hur det blir sen när regeringen utökar idrotten med 100 timmar vet vi inte än.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om