Mer integration på gymnasiet

Eleverna på introduktionsprogrammets språkinriktning och Skolinspektionen är överens. De vill integreras mer med eleverna på skolans nationella program.
- Ska vi komma in i samhället måste vi ha kontakt med folket, säger 17-årige Walid Sahabe som flytt från Iran.

Vill få till fler möten. Den iranske flyktingen Walid Sahabe diskuterar integration med gymnasierektion Anders Eriksson till vänster och kuratorn Karin Jönsson till höger.

Vill få till fler möten. Den iranske flyktingen Walid Sahabe diskuterar integration med gymnasierektion Anders Eriksson till vänster och kuratorn Karin Jönsson till höger.

Foto:

Vimmerby2014-05-14 06:49


Introduktionsprogrammet är till för elever som ännu inte kommer in på gymnasiets nationella program. I Vimmerby finns det fem olika introduktionsprogram, där språk är ett av dem.
För närvarande studerar 31 elever från tolv olika länder språkprogrammet. 27 av dem är killar och tillsammans har de 14 olika modersmål. De flesta av kommunens ensamkommande flyktingbarn går språkprogrammet, som både vänder sig till de som fått uppehållstillstånd och de som väntar på besked.

"Inte så mycket kontakt"
För en tid sedan samlades gymnasiet på Fabriken för att diskutera hur skolan arbetar med integration. I Skolinspektionens granskning av skolan anmärkte man på att eleverna på Introduktionsprogrammet är "relativt isolerade" på skolan och att deras bristande språkkunskaper bromsade deras utveckling i ämnen där språket inte är lika viktigt, som exempelvis matematik.
- Vi har inte så mycket kontakt med de andra eleverna och ska vi komma in i samhället måste vi lära oss språket och få kontakt med folket. Annars går det inte, säger Walid Sahabe.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om