Gymnasiet är igång. Högstadieeleverna på Astrid Lindgrens-skola har också vant sig vid att pulshöjande träning blivit schemalagt.
I Rumskulla resonerar man efter devisen "det ska böjas i tid", och här satsar man på att ge även de yngsta eleverna en pulshöjning under skoltid. Än så länge är man den enda låg- och mellanstadieskolan i Vimmerby kommun som kör Puls för lärande.
- Vi har valt att ha med alla elever i projektet. Vi är en ganska liten skola och vi kan genomföra det med alla, men det ska också bli intressant att se om några terminer vilket resultat vi kan få med barnen som började med det här redan i förskoleklass och ettan, säger Johan Hermanson Liström.
Projektet har stegvis rullat igång under hösten och nu har man allt som behövs för att kunna köra fullt ut.
- Vi har köpt in pulsband, projektor och licensen till programmet vi använder. Allt det här tack vare Sparbanksstiftelsen i Vimmerby och två lokala företag, Rumskulla Maskiner och Lars Persons Åkeri, som har hjälpt till med finansieringen. Utan dom hade det här inte varit möjligt.
Siktet är inställt på förbättrad inlärning, koncentration, minnesfunktion och koordination hos barnen.
- Vi har varit på föreläsningar och vi har tagit del av den senaste forskningen och blev väldigt sugna på att testa Puls för lärande på vår skola. Allt pekar på att det här är vägen man ska gå för att alla barn ska ha bäst chans att nå sin fulla potential i skolan.
Barnen har tre-fyra 20 minuters pulspass i veckan, där de ska ligga i en pulszon mellan Ämnen som matematik, svenska och engelska placeras med fördel i ett "fönster" cirka 90 minuter efter passen.
- Allt sker helt utan konkurrens eller tävlingsinslag, eftersom passen inte ligger till grund för någon bedömning. Det enda man tävlar emot är sin egen puls.
Vad tycker barnen?
- Barnen är positiva då det inte är lika uppstyrt som på idrottslektionerna och dom får vara delaktiga i att göra stationer och hinderbanor till passen.
Har ni redan märkt några positiva effekter?
- Ja, vi tycker att vi har ett lugnare klimat i klassrummen och eleverna uttrycker själva att dom har lättare att koncentrera sig efter pulspassen. Sen är det alltid bra att röra på sig och vi tycker att det är en stor vinst för barnen att få så pass mycket mer rörelse i skolan varje vecka. Det tar ett tag att nå resultat med det här och det är vi medvetna om. Vi räknar väl kanske inte med att se effekterna fullt ut förrän i vår.