Mia Thelin och Patrik Svedberg befinner sig framför en lyhörd grupp i tingssalen i Rådhuset. Tillsammans utgör de Coachbruket, och har fått i uppdrag av Turistbyrån att ge en utbildning i värdskap.
– Värdskap handlar egentligen om god service, fast mer om sinnesstämningen. Det finns människor som bara är födda in i det här, men för nästan alla andra måste man jobba aktivt med det hela tiden, säger Patrik.
De har upptäckt att värdskap är något företag sällan arbetar med internt.
– Många som kommer hit upplever att de kan ta med sig något konkret till sitt arbete. Man vill ha mer av det här, säger Mia.
Eftersom bemötandet påverkar varumärket är Mia och Patrik övertygade om att ett gott värdskap kan gynna hela verksamheten.
– Jag är platsansvarig men det hade varit nyttigt om alla på hela företaget hade fått vara här, säger Jenny Frisk från Astrid Lindgrens Värld efter föreläsningen.
I publiken befinner sig personal från Stadshotellet, Oxgården och Astrid Lindgrens Värld. Under alla tre föreläsningar har de haft ett 60-tal deltagande.
– I början förväntade vi oss mest säsongsarbetare, men det har varit väldigt blandade titlar och erfarenheter på de som har kommit hit, säger Patrik.
I en liten stad som Vimmerby är det personliga mötet desto viktigare. Scenen tar inte slut när man går av sitt pass.
– Man representerar sin arbetsplats hela tiden. Om jag jobbar i en affär är jag ansiktet utåt och kan inte bete mig hur jag vill utanför jobbet, säger deltagaren Eva-Lena Ek.