– Det är ett stort diskussionsämne nu. Pauliström är ett litet samhälle, det bor inte mer än 100-150 personer. Det kanske inte är mer än 20 stycken som bor i Pauliström som jobbar på bruket, resten pendlar dit och det jobbar totalt ungefär 150-160 man, säger Vimmerbybon Mikael Engström, som tillhör den stora gruppen som pendlar.
Det blir nästan tio mil om dagen i bilen när han ska till och från jobbet. Den senaste tidens höga bränslepris märks i plånboken.
– Jag tror att kostnaden har ökat med ungefär 700-800 kronor i månaden, säger han och fortsätter:
– Det är inte så mycket att göra åt, det är bara att gilla läget. Men jag tycker det är lustigt att reseavdragen inte har höjts på tio till femton år. Det hade varit skillnad om avdraget hade höjts i samma takt som bensinpriset. Då hade det inte varit några problem. Det är konstigt att det kan ligga kvar på 18,50 kronor när bensinpriset är uppe på nästan 20 kronor. Det är ett hån mot oss som pendlar egentligen.
Att resa kollektivt till arbetet är inget alternativ för honom – förbindelserna är helt enkelt för dåliga. På frågan om det finns någon smärtgräns, där bränslepriset blir för högt för att kunna pendla till arbetet, svarar han så här:
– Jag är uppe i den åldern där jag bara ska jobba några år till – så jag får stå ut i sånafall. Men det är synd om de som är yngre och har nybyggda hus och småbarn, de blir ju hårdare drabbad än vad man själv blir, jag har ju kommit lite längre i livet.