Sämre bemanning och längre kö till Folktandvården

En minskad bemanning gör att Folktandvården i Vimmerby har längre väntetid än före pandemin. Utbildning av utländsk arbetskraft samt det egna lärlingsprogrammet är två åtgärder som ska minska problemet.

Anna Sozanska, klinikchef på Folktandvården i Vimmerby, säger att bemanningsläget är sämre än vad det var före pandemin. Foto: Jenn Hultberg/Arkiv

Anna Sozanska, klinikchef på Folktandvården i Vimmerby, säger att bemanningsläget är sämre än vad det var före pandemin. Foto: Jenn Hultberg/Arkiv

Foto:

Vimmerby2022-06-17 05:30

Innan pandemin hade Folktandvården i Vimmerby det gott ställt med bemanningen av verksamheten.

Idag är bilden en annan. Klinikchefen Anna Sozanska berättar att förutsättningarna har förändrats för henne och den övriga personalen.

Strax innan pandemin hade vi överbemanning i nästan alla yrkeskategorier. Men situationen har ändrat sig och just nu har vi minskad bemanning som beror på pensionsavgångar, byte av karriärväg, flytt till stora städer eller livets gång, skriver hon i ett mail till tidningen.

Vad betyder det här för patienterna? 

– Under perioden med minskad bemanning kan väntetiderna bli längre, men vi gör allt vad vi kan för att upprätthålla tillgängligheten genom till exempel samverkan mellan klinikerna.

Vad görs, rent konkret?

– Just nu har vi infört olika insatser som helgarbete, samverkan med andra kliniker i länet och det viktigaste, rekryteringsinsatser.

Kan du ge exempel på rekryteringsinsatser?

– Vi utbildar tandläkare från andra länder som är på väg att få en svensk tandläkarlegitimation. Hos oss kan de lära sig mer om den svenska tandvården, praktiserar svenska språket och hjälper även till med lättare uppgifter som inte kräver legitimation. 

Finns det fler åtgärder?

– Ett annat sätt att locka personal till tandvården är vårt lärlingsprogram och även sommarpraktik för tandläkarstudenter. 

Kan ni göra mer än det som görs nu?

– I nuläget gör vi allt som vi kan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!