Minskad frånvaro på Astrid Lindgrens skola: "Vi är jättestolta"

Nu har Studieboden på Astrid Lindgrens skola funnits i lite mer än ett år. När Vimmerby Tidning möter skolpersonal och elever blir det tydligt att Studieboden blivit ett uppskattat inslag på skolan: "Här får man alltid hjälp och det är stor skillnad på att sitta här i jämförelse med i ett vanligt klassrum", säger Märta Gunnarsson, en av alla de elever som går till Studieboden.

Kurator Angelica Löfstedt, specialpedagog Sofie Lundkvist och speciallärare Jenny Frid berättar om hur frånvaron minskat och hur enskilda elever fått betyg eller till och med höjt sina betyg i vissa ämnen efter införandet av Studieboden.

Kurator Angelica Löfstedt, specialpedagog Sofie Lundkvist och speciallärare Jenny Frid berättar om hur frånvaron minskat och hur enskilda elever fått betyg eller till och med höjt sina betyg i vissa ämnen efter införandet av Studieboden.

Foto: Hilde Barstad Axelsson

Vimmerby2024-09-07 18:00

Nyheten i korthet

  • "Studieboden" på Astrid Lindgrens skola i Vimmerby, ett initiativ för elever i behov av extra stöd, har blivit enormt uppskattat och ökat närvaron bland eleverna.
  • Skolan har inspirerats av Attarpsskolan i Jönköping och dess framgångsrika resurscentrum, och nu besöks Astrid Lindgrens skola av pedagoger från runtom i Sverige.
  • Eleverna på skolan nämner stökiga klassrum, ljudnivåer och brist på individuell hjälp som några av de problem eleverna upplever i vanliga klassrum idag.

I en resultatsammanställning som Vimmerby Tidning tagit del av från Barn- och utbildningsförvaltningen framkommer att den totala genomsnittliga frånvaron under vårterminen år 2023 låg på 15,7 procent medan den för vårterminen år 2024 låg på 14,5 procent på Astrid Lindgrens skola, högstadium.

– Vi är jättestolta över den här satsningen och ser det verkligen som ett framgångskoncept som bland annat minskat frånvaron, säger Sofie Lundkvist, specialpedagog.

Sofie Lundkvist berättar om hur ett studiebesök på Attarpsskolan i Jönköping och deras så kallade resurscentrum väckte tankar och idéer om att skapa en egen oas för elever i behov av extra stöd, även i Vimmerby.

– Jag jobbade då på låg- och mellanstadiet på Vimarskolan och kom hem från det där studiebesöket helt i eld och lågor och presenterade iden för rektorn som bara "Kör!".

undefined
Kurator Angelica Löfstedt, specialpedagog Sofie Lundkvist och speciallärare Jenny Frid berättar om hur frånvaron minskat och hur enskilda elever fått betyg eller till och med höjt sina betyg i vissa ämnen efter införandet av Studieboden.

Sofie bytte sedan från Vimarskolan till Astrid Lindgrens skolas högstadium och tog med sig konceptet även dit. Hon berättar om hur både rektor, elever, vårdnadshavare och skolpersonal mottog satsningen med positivitet. Astrid Lindgrens skola har nu även själva fått studiebesök från andra skolor runtom i landet som blivit nyfikna och inspirerade av deras arbetssätt i Studieboden. Eleverna som är i Studieboden har det antingen som extra anpassning eller som insats i sitt åtgärdsprogram. Arbetet innebär ett tätt samarbete mellan undervisande lärare och personalen i Studieboden. Behovet av anpassad undervisning och extra stöd till elever ökar nämligen markant i våra svenska skolor.

– Ja, eleverna som är i behov av särskilt stöd och anpassad undervisning växer och det är tydligt att behovet och efterfrågan av specialpedagoger, speciallärare och resurspedagoger därmed också ökar, berättar Jenny Frid, som arbetar som speciallärare.

Anledningarna till att elevernas behov av extra stöd ökar tror personalen har flera olika anledningar. Angelica Löfstedt arbetar som kurator på skolan och hon nämner ett antal olika orsaker som hon tror kan vara orsakerna bakom det ökade behovet av stöd.

– Dels är elever och föräldrar mer medvetna om vilket stöd som finns idag och de har även blivit bättre på att be om det från oss. Jag tror också att vi inom skolan har blivit bättre på att upptäcka särskilda behov hos eleven och tidigt se om någon halkar efter. Sen är det klart, barn och unga läser mindre och använder skärmar mer idag vilket också kan påverka inlärningen, säger Angelica.

undefined
Ida, Isa och Märta berättar att det är mycket lugnare och lättare att få hjälp i Studieboden i jämförelse med i ett vanligt klassrum. "När det blir sådär stökigt och stimmigt i klassrummet och det tar lång tid innan man får hjälp är det lätt att man får känslor av att bara vilja ge upp, då är det jätteskönt att komma hit där det är mycket mer lugn och ro", säger Märta.

När vi frågar eleverna själva om anledningarna till att de kommer till Studieboden nämner både Märta Gunnarsson, Isa Johansson och Ida Hansson främst stöket i klassrummen, ljudnivån och väntetiderna när de behöver hjälp med uppgifter.

– Det kan vara så stökigt och stimmigt på lektionerna i de vanliga klassrummen och om man inte förstår något kan det ibland kännas som att man får sitta en hel lektion och räcka upp handen för att få hjälp för att det är så många andra som också behöver hjälp, säger Märta.

Både Märta, Isa och Ida har kommit till Studieboden sedan de gick i sjuan och de berättar om hur de upplever en helt annan studiero och ett lugn där jämfört med i det ordinarie klassrummet.

– Här är det så lugnt, alla pratar tyst och man får snabbt hjälp om det är något man inte förstår, säger Isa Johansson.

undefined
Så här kan en lektion i Studieboden på Astrid Lindgrens skola se ut. När Vimmerby Tidning är på besök sitter speciallärare Jenny Frid och stöttar Ellen Nilsson med hennes matematik-uppgift.
undefined
Studieboden har nu funnits i lite mer än ett år på Astrid Lindgrens skola. "Det var viktigt att Studieboden placerades centrerad i skolan och i närheten av allt så att elverna inte behöver gå till någon annan byggnad eller så", säger Sofie Lundkvist.
undefined
Om det blir för mycket stress kan man passa på att ta sig ett pauskort och få en lugn stund.

Att eleverna nämner just stökiga klassrum kanske inte är så förvånande efter sommarens pressmeddelande från Utbildningsdepartementet som delgav att Sverige är ett av de länder i Europa som har störst problem med stök, buller och bristande studiero i klassrummet. 

– Det är stora klasser med cirka 30 elever som vistas i samma rum och få vuxna som kan hjälpa till vid behov, självklart blir det en helt annan ljudnivå och miljö i ett klassrum jämfört med här i Studieboden, säger Angelica Löftstedt.

– Nerdragningar inom skolan gör även att extra resurser plockas bort vilket snabbt blir kännbart, säger Sofie Lundkvist.

­­­­Trots neddragningar berättar Sofie om ett lyckat arbetssätt där ingen elev ska hamna mellan stolarna och hur hon hoppas att ordinarie klassrumsundervisning i kombination med Studieboden gör att eleverna känner att de blir sedda och får den hjälp de behöver.

Skolfrånvaro år 2024

Den totala frånvaron i Vimmerby kommun för vårterminen 2024 i årskurs 6-9:
• 124 elever hade 20% frånvaro eller mer (ca 18% av eleverna)
• 76 elever hade 25% frånvaro eller mer (ca 11 % av eleverna)
• 13 elever hade 50% frånvaro eller mer (ca 2 % av eleverna)

Källa: Barn- och utbildningsförvaltningen, Vimmerby Kommun

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!