I en resultatsammanställning som Vimmerby Tidning tagit del av från Barn- och utbildningsförvaltningen framkommer att den totala genomsnittliga frånvaron under vårterminen år 2023 låg på 15,7 procent medan den för vårterminen år 2024 låg på 14,5 procent på Astrid Lindgrens skola, högstadium.
– Vi är jättestolta över den här satsningen och ser det verkligen som ett framgångskoncept som bland annat minskat frånvaron, säger Sofie Lundkvist, specialpedagog.
Sofie Lundkvist berättar om hur ett studiebesök på Attarpsskolan i Jönköping och deras så kallade resurscentrum väckte tankar och idéer om att skapa en egen oas för elever i behov av extra stöd, även i Vimmerby.
– Jag jobbade då på låg- och mellanstadiet på Vimarskolan och kom hem från det där studiebesöket helt i eld och lågor och presenterade iden för rektorn som bara "Kör!".
Sofie bytte sedan från Vimarskolan till Astrid Lindgrens skolas högstadium och tog med sig konceptet även dit. Hon berättar om hur både rektor, elever, vårdnadshavare och skolpersonal mottog satsningen med positivitet. Astrid Lindgrens skola har nu även själva fått studiebesök från andra skolor runtom i landet som blivit nyfikna och inspirerade av deras arbetssätt i Studieboden. Eleverna som är i Studieboden har det antingen som extra anpassning eller som insats i sitt åtgärdsprogram. Arbetet innebär ett tätt samarbete mellan undervisande lärare och personalen i Studieboden. Behovet av anpassad undervisning och extra stöd till elever ökar nämligen markant i våra svenska skolor.
– Ja, eleverna som är i behov av särskilt stöd och anpassad undervisning växer och det är tydligt att behovet och efterfrågan av specialpedagoger, speciallärare och resurspedagoger därmed också ökar, berättar Jenny Frid, som arbetar som speciallärare.
Anledningarna till att elevernas behov av extra stöd ökar tror personalen har flera olika anledningar. Angelica Löfstedt arbetar som kurator på skolan och hon nämner ett antal olika orsaker som hon tror kan vara orsakerna bakom det ökade behovet av stöd.
– Dels är elever och föräldrar mer medvetna om vilket stöd som finns idag och de har även blivit bättre på att be om det från oss. Jag tror också att vi inom skolan har blivit bättre på att upptäcka särskilda behov hos eleven och tidigt se om någon halkar efter. Sen är det klart, barn och unga läser mindre och använder skärmar mer idag vilket också kan påverka inlärningen, säger Angelica.
När vi frågar eleverna själva om anledningarna till att de kommer till Studieboden nämner både Märta Gunnarsson, Isa Johansson och Ida Hansson främst stöket i klassrummen, ljudnivån och väntetiderna när de behöver hjälp med uppgifter.
– Det kan vara så stökigt och stimmigt på lektionerna i de vanliga klassrummen och om man inte förstår något kan det ibland kännas som att man får sitta en hel lektion och räcka upp handen för att få hjälp för att det är så många andra som också behöver hjälp, säger Märta.
Både Märta, Isa och Ida har kommit till Studieboden sedan de gick i sjuan och de berättar om hur de upplever en helt annan studiero och ett lugn där jämfört med i det ordinarie klassrummet.
– Här är det så lugnt, alla pratar tyst och man får snabbt hjälp om det är något man inte förstår, säger Isa Johansson.
Att eleverna nämner just stökiga klassrum kanske inte är så förvånande efter sommarens pressmeddelande från Utbildningsdepartementet som delgav att Sverige är ett av de länder i Europa som har störst problem med stök, buller och bristande studiero i klassrummet.
– Det är stora klasser med cirka 30 elever som vistas i samma rum och få vuxna som kan hjälpa till vid behov, självklart blir det en helt annan ljudnivå och miljö i ett klassrum jämfört med här i Studieboden, säger Angelica Löftstedt.
– Nerdragningar inom skolan gör även att extra resurser plockas bort vilket snabbt blir kännbart, säger Sofie Lundkvist.
Trots neddragningar berättar Sofie om ett lyckat arbetssätt där ingen elev ska hamna mellan stolarna och hur hon hoppas att ordinarie klassrumsundervisning i kombination med Studieboden gör att eleverna känner att de blir sedda och får den hjälp de behöver.