Vimmerby Tidning bad Kalmar länstrafik (KLT) ta fram statistik på hur många avgångar som från den 1 september fram till den 17 november ersattes med buss. Av 1 294 avgångar under dessa 78 dagar ersattes 82 avgångar på hela sträckan Kalmar-Linköping med buss, 12 avgångar ersattes med buss på en del av sträckan. Det betyder att 7,3 procent av tågen ersattes med buss.
På lördagsförmiddagen sitter Claes och Annica Farne i väntsalen på Vimmerby resecentrum. De ska ta tåget till Linköping och sedan vidare till Stockholm.
– Det är första gången jag åker med det här tåget på två år, säger Claes Farne.
– Det kan vara lite svårt att ställa av bilen i Stockholm, så det är det lättare att åka tåg, berättar Annica Farne.
Vad tänker ni om att 1,2 avgångar per dag ersätts med buss?
– Jag har varit med om det när jag åkte tåg lite mer regelbundet och det är inte bra. Det tog längre tid och var mer obekvämt med buss, säger Claes Farne som tycker att det är viktigt att det finns en tåglinje.
Katarina Seijsing är trafikchef för tåg på KLT. Hon berättar att det finns ett flertal anledningar bakom de inställda tågen. Den allra vanligaste orsaken är problem med tågen.
– Det har varit fordonsfel och det har lett till brist på fordon.
De gamla Kustpilentågen ägs av KLT och de övriga tågen hyrs in från ett fordonsföretag, men ansvaret för dessa fordon ligger också på KLT.
– Det har varit lite olika fel på tågen. Är det ett större fel som ett motorfel så är det rätt långa ledtider att plocka ner och plocka fram. En del är lätta fel att åtgärda medan andra tar några dagar och sen måste det finnas tid inne i verkstaden så man får in de här tågen. Vi har något tåg som varit avställt en längre tid i väntan på reservdelar. Sen måste man också göra en översyn av tågen efter ett visst antal körda kilometrar, säger Seijsing.
Andra anledningar till inställda tåg är personalbrist vid hastig sjukskrivning, obehöriga som rört sig på spårområde har också gjort att man behövt ställa in avgångar. Naturen har också bidragit till att tåg ställts in; när löven faller på rälsen blir det spårhalka, och ibland är det träd som fallit över järnvägen som ställt till problem.
Nya tåg är beställda, men de kommer först ut i trafik 2026.
Så det lär bli en del inställda tåg även åren framöver på grund av fordonsproblemen?
– Ja. Sen har vi en förhoppning då vi har sett i det nya anbudet att man har tänkt att jobba lite annorlunda mot vad innevarande underhållare gör. Vi har bland annat sett att vi har ett större frånfälle av fordon på måndagar eftersom man inte jobbat lika mycket på helgen, man har jobbat vissa helger men inte alla. Nu kommer man jobba alla helger och då borde vi inte ha de problemen på måndagar, säger hon och fortsätter:
– Vår ambition är självklart att alla tåg ska gå. De här fordonsproblemen som vi haft från och till i många år nu har blivit bättre, men sen kommer det vissa downperioder som haft olika anledningar till det. Men det har varit något bättre här nu under oktober och november, då har det varit färre inställda tåg än vad det var under till exempel september.
Det nya anbudet Katarina Seijsing beskriver är att SJ tar över trafiken från och med den 12 december.
– Det stora för oss är att namnet Kustpilen försvinner. Vi har gjort ett stort avtal för Krösatågen, där även Kustpilen; Tjust- och Stångådalsbanan kommer att ingå.