Mjölkbönderna som sadlade om till älgföretagare: "Vi har aldrig ångrat oss"

Mjölkbönderna Kjell och Helene Svensson drabbades av det värsta. Gårdens båda ladugårdar brann ner, 25 djur brann inne.
De sadlade om. Från kor till älgar. Från ensamt lantbrukarliv till turistföretag med 30 000 besökare.
– Det här kunde vi ju inte tänka oss i vår vildaste fantasi, säger Kjell.

Helene och Kjell Svensson var mjölkbönder. En dramatisk brand fick dem att sadla om och bli företagare inom besöksnäringen – förra året kom 30 000 besökare till deras älgpark. Foto: Rebecca Forsgren Malmström

Helene och Kjell Svensson var mjölkbönder. En dramatisk brand fick dem att sadla om och bli företagare inom besöksnäringen – förra året kom 30 000 besökare till deras älgpark. Foto: Rebecca Forsgren Malmström

Foto:

Vimmerby2017-06-06 10:00

Outgrundliga är livets vändningar. Kjell Svensson minns den där kvällen 2003, när han stod på ladugårdsbacken med skaderegleraren från Länsförsäkringar och visste att den dagen som precis passerat, den var...

– ... jävligaste jag varit med om. Allt snurrade i skallen. Var vi tillräckligt försäkrade? Vad skulle vi göra nu?

Kjell frågade om det inte var tungt att ha ett jobb där man hela tiden träffade på människor som han. Sådana som tyckte sig ha mist allt.

– Då sa han att "det brukar alltid komma något gott ur det som är svårt".

Det skulle dröja några år innan Svenssons kunde ge försäkringsmannen fullt ut rätt. De vred och vände på alternativen. Köttdjur med produktförädling? Stuteri?

En skylt under en Skåneresa ändrade tillvaron. "Älgpark".

– Vi blev nyfikna. Vi visste inte ens vad det var, riktigt. Men vi behövde bara gå ut på parkeringen för att förstå att det här skulle vi också kunna göra, och vi skulle kunna göra det väldigt bra, säger Helene.

Djurintresset hade de. De naturliga förutsättningarna i Virum var perfekta, med möjlighet till vidsträckta hägn och naturliga dammar.

– Älgar älskar vatten. Det borde vara lag på att de ska ha vattendrag.

Till skillnad mot många andra älgparker valde de konceptet närkontakt. Något som visat sig vara ett lyckokast.

– Istället för att stå utanför hägnet tar vi dem med på en guidad tur i våra militärvagnar. Man tröttnar aldrig på att se hur berörda människor blir när älgarna kommer fram och sticker in sina stora huvuden för att få en bit mat.

Glädje, nästintill extas, är en vanlig reaktion. Barn, gamla, funktionsnedsatta många gånger blir det lite extra varmt i hjärtat på Kjell, som dessutom fått vänja sig vid att få applåder ibland.

Knappast ett vanligt inslag under de 25 åren som mjölkbonde.

– Man får ju putsa upp engelskan och tyskan också. Vi är det besöksmål i området som har högst andel utländska turister, 65 procent. Hit kommer tyskar, danskar, polacker och sista åren en hel del spanjorer, italienare, greker, holländare och schweizare.

Något som skulle gå att göra mer av inom den lokala besöksnäringen. Svenssons ser gärna synergieffekter.

– Om det blir ringar på vattnet kring Astrid Lindgrens Värld, blir det lite ringar runt oss också. Vi bestämde till exempel redan från början att vi inte skulle satsa på boende. Det fanns det andra som kunde göra.

Däremot satsade de på souvenirbutik och café, en verksamhet som idag blivit betydande i företaget och ökar i omsättning.

Första året kom det 6 000-7 000 besökare. Året därpå drygt 16 000.

– Sedan har det ökat stadigt varje år och förra året hade vi 30 000 gäster. Många är återkommande och vi har till exempel en dansk familj som varit hos oss åtta år i sträck. Vad vi vet är vi den näst mest besökta älgparken i Sverige.

Kontakten mellan älgarna och framförallt Kjell är något speciellt. Inte minst med de som varit med sedan starten, dragplåstret Harald och Stina.

– Om de har något utbyte av oss är tveksamt, det är nog mest maten de är intresserade av. Men för oss är de verkligen oerhört betydelsefulla.

Och varumärken, så goda som något. Kombinationen Småland, Astrid Lindgren och älgar den funkar.

– Utan närheten till Astrid Lindgrens Värld hade vi aldrig satsat på det här. Det finns så mycket potential i vår region och det är bara att hoppas och tro att det finns fler som satsar på besöksnäringen, för det finns utrymme för det.

Det är tionde året med älgar som inkomstkälla. Ett liv de älskar, trots att de inte har en ledig dag från midsommar till september.

– Vi har aldrig ångrat oss.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om