Mobiltelefoner används flitigt av många barn och ungdomar. I skolans värld kan de vara ett bra hjälpmedel, men samtidigt ett gissel och störningsmoment under lektionstid. För att förebygga problem har grundskolorna i Vimmerby kommun en gemensam policy att telefoner inte ska användas på lektionstid.
– Grundkravet som gäller för alla elever är att man inte får använda telefonerna under lektionerna utan ha dem avstängda och undanstoppade i väskan exempelvis. Det finns undantag för elever med särskilda behov. Sedan är det upp till varje skola och enskild rektor om man vill reglera användningen ännu mer, säger Pia Ehrnlund Bengtsson som är verksamhetschef för grundskolan på Barn- och utbildningsförvaltningen i Vimmerby kommun.
På Astrid Lindgrens skolas högstadium har man tagit det ytterligare ett steg längre. Sedan två år tillbaka har skolan infört en helt mobilfri skola och är på väg att göra det i samtliga årskurser.
– Vi har ett system där eleverna ska lämna in sina mobiler när de kommer till skolan och sedan hämta ut dem igen när skoldagen är över. Alternativet är att lämna mobiltelefonen hemma, säger Josephine Svensson som är rektor för årskurs 7-9 på AL.
Varför behövs det här systemet och ser du några risker beträffande trygghet?
– I skolan ansvarar rektor för arbetsmiljön, trygghet och studiero. Jag har full respekt för att eleven vill kunna nå sina vårdnadshavare vid vissa tillfällen och vårdnadshavare sina ungdomar. Det finns gott om möjligheter till det.
Vilka fördelar har det medfört?
– Det främjar en rast i rörelse där eleverna istället för att fastna i sina mobiler umgås med varandra och hittar på aktiviteter tillsammans. En annan positiv aspekt som vi upplever är att kränkningar över nätet har gått ner, säger Josephine Svensson.
Imke Elisabeth Huikes är elevrådets representant på AL och ser både för- och nackdelar med systemet.
– Det finns många elever som inte lämnar in sina telefoner. Delvis för att de är rädda för att de ska försvinna eller skadas. Vissa elever känner sig också mindre trygga med att lämna ifrån sig telefonen eftersom man då inte kan ringa efter hjälp ifall något händer. Många väljer därför att ha sina mobiler i skåpen och inte använda dem under skoldagen, så själva regeln med att mobiler inte används eller syns till på skolan funkar, säger hon.
Har ni märkt av några positiva effekter?
– Elever umgicks även innan mobilregeln infördes, men det är definitivt annorlunda nu. Vi spelar mer spel, pingis och biljard istället för att sitta med mobilerna, och man pratar mer med varandra, säger Imke Elisabeth Huiskes.
På Vimarskolan ser upplägget något annorlunda ut. Elevrådets ordförande Erik Jigsved är nöjd med hur det fungerar.
– Jag ser verkligen inte mobiltelefonerna som ett problem i skolmiljön. Vårt system bygger på att lärarna samlar in mobilerna inför varje lektion och delar ut dem vid lektionens slut. På rasterna är det fritt att använda mobilerna bortsett från att man inte får ta bilder, säger Erik Jigsved.
Hur ser du på att inte ha tillgång till mobilen alls under skoldagen?
– Jag skulle inte vilja ha det så. Det skulle kännas begränsande, säger Erik Jigsved.
Vi har sökt Pernilla Begu, rektor på Vimarskolan för en kommentar utan framgång.