Motvind ger udda flygsport medvind

Än har inte hösten kommit. Bröderna Tomas och Per Åke Jonsson passar på att njuta av det sista av sommaren, uppe i det blå. Med en motor till ryggsäck och en 14 meter bred flygarskärm över huvudet, far de fram som fåglar.

Det gäller att alltid starta i motvind. Per Åke Jonsson går startar först.

Det gäller att alltid starta i motvind. Per Åke Jonsson går startar först.

Foto:

Vimmerby2006-09-25 07:01

Intresset för Paramotor ökar i Sverige. Det handlar om att skärmflygning med en motor på ryggen. Från skärmen går många små rep som föraren drar i för att svänga. Förutom gasreglaget kan även repen användas för att höja och sänka farten. För att ta sig upp i skyn använder föraren ett slags säte som har en rund stålbur på baksidan. I den finns en bred propeller fäst på en mindre motor.
- Motorstyrkan ligger på 15 till 30 hästkrafter. Den egna vikten avgör hur stark motor man behöver, säger Tomas Jonsson.
- Man måste nämligen upp till cirka 22 kilometer i timman för att kunna lyfta, säger Per Åke Jonsson
En del skärmflygare startar ifrån vatten, och då är det en båt som drar upp farten. Andra väljer att hoppa från högre höjder. Paramotor är en utveckling av skärmflygning. Det unika med paramotor är att ingen höjd eller vind behövs för att starta. Men om det blåser behövs bara en kort startsträcka.
- Är det gynnsamma vindförhållanden, kan man starta på en meter. Är det vindstilla, kan startsträckan bli cirka 25 meter, säger Per Åke Jonsson.
Om det blåser startar de alltid i motvind.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om