En debatt har blossat upp huruvida personal i butiker bör uppmanas att ha munskydd. Vi tog kontakt med några butiker för att pejla deras ståndpunkt i frågan.
Pelle Lindqvist driver Vimmerbys största livsmedelsbutik.
– Vi har valt att följa de rekommendationer och riktlinjer som vår organisation satt upp utifrån Folkhälsomyndighetens och andra myndigheters direktiv och råd och som i stor utsträckning riktar in sig på att hålla avstånd och att vi ska undvika trängsel i butiken. Allt sånt följer vi. Samtidigt finns inget krav att kunder måste bära munskydd heller, säger han.
Han pekar också på andra skyddsåtgärder som vidtagits.
– Vi har sen länge plexiglas i kassamiljön och vid den manuella charkdisken och i förbutiken. Vi har inte haft någon direkt dialog uppe om munskydd för personalen, men om någon vill ha det ser jag inga hinder, säger han.
Emeli Svensson Sandin på Coop ser på saken i ett liknande perspektiv.
– Vi har i dagarna fått beslut från vår organisation om att vi ska till handahålla visar för de i personalen som vill det, men annars har vi haft kassan inglasad sen pandemin började, så där är både kund och personal skyddade för varann och vi har också gula västar med uppmaning att vara noga med avståndet, säger hon.
Ännu har ingen av personalen börjat jobba i visir.
– Det är så pass färskt ännu, men de är positiva till att möjligheten finns, säger Emeli Svensson Sandin.
Frågan om munskydd har även diskuterats inom Vimmerby Handel, men det ledde inte till någon gemensam linje.
– Vi hade en tanke åt det hållet, men det var delade åsikter och då kan vi inte driva en linje, så det är helt upp till var och en att göra som man själv känner blir bäst i det avseendet, säger ordföranden Björn Johansson.
ÖoB är en av få butiker i Vimmerby där personalen har visir.
– Vi införde det obligatoriskt under julhandel, sen blev det frivilligt när det lugnande ner sig igen i januari, men de flesta i personalen har fortsatt att ha visiren, jag skulle uppskatta det ligger på runt 75 procent som har visir när de jobbar i butiken, säger butikschefen Håkan Ericsson.
Lisa Axelsson är en av de som jobbar i visir.
– Det känns okej, och det uppskattas av många kunder. Sen kan det blända i bland och när man sitter i kassan bakom plexiglaset kan det vara svårt att höra, särskilt om kunden också har munskydd, säger hon.