Högskolan i Kalmar försöker vidga sina vyer och föra ett nära samarbete med orter som Västervik, Vimmerby och Hultsfred.
I går var det Vimmerbys tur att synas lite mera i sömmarna, eller rättare sagt i turistsömmarna.
- Meningen är att eleverna ska få idéer, uppslag och tankar till en egen uppsats inom turism, kulturgeografi, varumärkesbyggande och konceptutveckling. Vi tyckte att Vimmerby var helt rätt plats att få dessa ingredienser på, säger Torbjörn Håkansson som är näringslivskoordinator på högskolan och som lotsade eleverna under dagen.
Drygt 40 elever fanns på plats för att höra Micael Glennfalk och Christina Thorstensson på förmiddagen. Sedan följde besök på Näs på eftermiddagen och Birgitta Karlén berättade om jubileumsåret. Erkki Lahti pratade kring Vimmerbyakademin och framtidståget.
Mycket prat om turismen
På tisdagen var drygt 40 elever från högskolan på Karaktärshotellet i Vimmerby.För eleverna som gick i uppsatstankar måste det ha varit en idéfylld dag.Micael Glennfalk berättade om de framtida planerna för Karaktärshotellet och turistchefen Christina Thorstensson berättade om turismen i allmänhet i Vimmerby.- Vi har ett varumärke att jobba med, nämligen Astrid Lindgren, fastslog båda.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!