I onsdags kväll hade 392 780 personer passerat grindarna till Astrid Lindgrens Värld. Flera år har Mikael Ahlerup fått gissa var besökssiffran ska stanna. I år drar han till med...
-... 400 893. I vilket fall kommer vi nog aldrig att hamna så på pricken på budget som i år. Blir det fint väder i helgen kommer vi att passera 400 000, blir det regn kan det bli några hundra under.
Han säger att styrelsen agerat klokt när man lagt budget på 400 000 besökare, en medveten minskning i jämförelse med jubileums- och rekordåret 2007, då 425 000 besökare kom till ALV.
Magisk gräns
Siffrorna är en minskning på fem procent jämfört med ett extraordinärt år som inte kan vara ledande för parkens fortsatta utveckling, säger Ahlerup.
- 400 000 är en magisk gräns och fantastiskt mycket människor. Det här kommer ändå att bli 36 000 fler än vårt näst bästa år. Många kanske tycker att vi borde ha fått en större "året-efter-effekt" efter 100-årsfirandet. När Astrid Lindgren fyllde 90 år blev det ju mängder av folk året därpå, 1998. Men då ska man tänka på att det var en väsentlig skillnad - vid 90-årsfirandet var uppmärksamheten fokuserad kring själva födelsedagen den 14 november, när parken var stängd och därför blev det genomslag sommaren därpå. Hur det var i fjol vet vi alla, med statyinvigningar, tv-galor, kronprinsessa, nya Saltkråkan - allt i maj-juni. Det resulterade i fantastiska siffror för juli och augusti samma år.
Men måste då inte ambitionen vara att öka hela tiden?
- Det finns de som blir provocerade när vi förklarar att den främsta ambitionen inte bara är att få hit så mycket folk som möjligt, vi får också höra att det måste vara vår uppgift. Om vårt mål bara vore att få hit så många människor som möjligt skulle vi kunna få hit 500 000 med ganska enkla medel, men det vore kortsiktigt. Om 500 000 åker hem från Astrid Lindgrens Värld och Vimmerby med en upplevelse av kaos kan man ju fråga sig vad vi vinner på det år två, år tre och år fyra. Familjerna som kommer hit är mera intresserade av vilken upplevelse de får i parken, inte att vårt mål är att få in så mycket besökare som möjligt.
Något färre
Rekord 2006. Rekord 2007. Men något besöksrekord i år blir det inte för ALV.- Vårt mål är inte att slå rekord varje år. Vårt mål är att ge våra besökare upplevelser med kvalitet, säger vd Mikael Ahlerup, som tror att man kommer att hamna väldigt nära de budgeterade 400 000 besökare när huvudsäsongen är slut efter helgen.
I år slog ALV ett rekord - vad gäller dagsbesök - när man passerade 10 000 personer. Men något nytt säsongsrekord blir det inte och det bekymrar inte Micael Ahlerup. "Man kan inte slå rekord varje år - vår målsättning i år var att höja upplevelsen och kvaliteten för våra besökare."
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!