Kalmar länstrafik har gjort stora ekonomiska förluster i och med coronapandemin. Lars Lindahl, biträdande trafikdirektör på KLT, förklarar att man till en början i viss mån ökade kontrollantnärvaron på bussarna.
– Vi tog in kontrollanter från Securitas, men de fungerade som servicevärdar. Deras uppdrag var att hjälpa resenärerna med att lösa biljetter och visa hur man gör, säger han.
Under hela perioden från maj till och med nu har man inte skrivit ut en enda kontrollavgift i hela länet, enligt Lindahl. Nu kan det emellertid att vara slut med "daltandet".
– Vi måste intensifiera arbetet och gå kraftigare åt med fler kontroller, och det börjar från och med nästa vecka, säger Lindahl.
Man sitter nu i möten med Securitas och ska komma överens om hur kontrollerna ska utföras. Förut stod kontrollanterna vid busshållplatser, för att undvika smittspridning. Nu kommer kontrollerna istället att ske ombord på bussarna.
Är ni oroliga för kontrollanterna, sett till risken för smitta?
– Alltså alla ska ju tänka på smittorisken. Men så är ju spridningen liten här. Vi får agera på ett smart sätt.
Lindahl vill poängtera att Kalmar län inte är ensamma med biljettproblematiken. I måndags konstaterades att Stockholms lokaltrafik kan tappa en miljard kronor till följd av biljettfusket.
– Det här är något alla regioner påtalar, det är ett nationellt problem, säger Lindahl.