Mikael, 65, slutar efter 47 år i däckbranschen: "Känns blandat"

Det blev 23 år på Söderbergs i Södra Vi. 24 på Magnussons i Vimmerby. På fredag slutar Mikael Persson efter 47 år i däckbranschen. ”Det känns blandat, med drygt 2 000 kunder får man ju en kundrelation med halva Vimmerby.”

Mikael Persson, platschef på Magnussons Däckservice i Vimmerby, har älskat sitt jobb. "Jag hade tänkt fortsätta ett tag till och gå ner i tid, men omständigheter i livet gjorde valet enkelt, familjen kommer först."

Mikael Persson, platschef på Magnussons Däckservice i Vimmerby, har älskat sitt jobb. "Jag hade tänkt fortsätta ett tag till och gå ner i tid, men omständigheter i livet gjorde valet enkelt, familjen kommer först."

Foto: Rebecca Forsgren Malmström

Vimmerby2024-08-29 06:00

Sjutton år gammal visste han knappt att man kunde jobba med det som kom att bli hela hans yrkesliv. Men Mikael Persson fick jobb som montör på Söderbergs Gummiverkstad i Södra Vi och var kvar där till 2000, när Peder Magnusson undrade om han inte ville börja på Magnussons Däckservice i Vimmerby.

– Det passade bra. Jag hade familj, vi bodde i Vimmerby och hade byggt hus i Kohagen några år tidigare. 

Jobbet har uppenbarligen passat honom. Nu fyller han snart 65 och planen var att fasa ut den inte alltid helt okomplicerade övergången till pensionärslivet. 

– Jag hade tänkt skjuta på det och gå ner i tid lite, men det blir inte alltid som man tänkt. Omständigheterna i familjen har blivit annorlunda. Min sambo har drabbats av allvarlig sjukdom, så valet blev väldigt enkelt. Familjen kommer ju först. Som platschef har jag ett ganska påfrestande jobb och jag behöver fokusera på annat nu. Är det något jag tagit med mig är det att man aldrig ska säga "det ska vi göra senare". Man ska inte skjuta upp saker.

undefined
Mikael Persson, blev snart platschef efter att han börjat på Magnussons Däck i Vimmerby. "Jag har trivts med kombinationen, att ha kundkontakten men också fortsätta att jobba i verkstad och jour."

Det blev bara några år som montör på Magnussons innan han blev platschef. Tillfälligt, var det tänkt.

– När chefen köpte verkstad i Oskarshamn höll jag ställningarna här i Vimmerby, men det rullade på när han expanderade på flera orter. Jag gillar egentligen mer att jobba med kroppen än med knoppen, och det som har varit bra är att jag fått fortsätta jobba i verkstaden och med jour under de månader det behövs. Kombinationen är perfekt. 

Som de flesta som summerar ett långt yrkesliv säger han att det förändrats.

– Det är stor skillnad. Ett däck är fortfarande svart och runt, men det är väl det enda som består. Annars är det ju utveckling på däckmönster, ljudnivå, säkerhet. Det är miljöcertifikat och avtal, det har blivit krångligt att sälja däck. När jag började 1977 fanns kanske två däckstorlekar. Nu finns det väl 100-150 olika.

undefined
På däckhotellet är det fullt av vilande vinterdäck som ska på om några månader. Runt 300 kunder kommer att få information om att mönsterdjupet på deras däck börjar närma sig gränsen. "Sms funkar inte, telefon är bäst."

Om däckbytet var något den händige fixade hemma i garaget är det helt annorlunda idag. 

– Man har ingenstans att ha däcken, det är tungt och man kan knappt inte, det ska kalibreras sensorer och smörjas, vara rätt lufttryck. Och risken att komma emot på fel ställe med domkraften på en elbil och behöva byta batteri för 200 000 kronor, nja, det vill man inte. Så däckhotellet är en del som vuxit mycket.

Drygt 2 000 kunder, allt från privatpersoner och företag till kommun, ambulans och postbilar, gör att Mikael Perssons favoritdel av jobbet fått mycket näring.

– Kundkontakten är det jag tycker mest om. Och jag vill träffa dem fysiskt, jag är inte glad i att kommunicera via mejl. Det blir alltid några minuters prat om väder och livet. När man jobbat 47 år och träffar halva Vimmerby två gånger om året så blir man något av lokalkändis på gummifronten.

undefined
Mikael Persson och kollegan Mattias Modée tar ett litet snack vid kundmottagningen. "Jag kommer att sakna rutinerna, kollegorna, kunderna, men jag är å andra sidan bara ett telefonsamtal bort."

Han säger att mycket sitter i huvudet. Han vet vem som vill ha faktura hemskickad med posten. Man lär sig läsa av. Och han har lärt sig att när han ska köra sin ringa-runt-runda med info om mönsterdjup och slitage och nu kan det vara dags att byta till något mera trafiksäkert måste det ske i lagom tid.

– Tillräckligt tidigt så det är förberett när det blir skarpt läge, men inte för tidigt. Nu, i slutet av augusti går det inte. Men i mitten på september. Då är de redo. Och det är viktigt, däck är trafiksäkerhet. Det är ändå fyra handflator mot backen.

Den turisttäta semesterperioden har sin intensitet, med i snitt 7-10 jourutryckningar per vecka. Men som mest intensivt är det förstås när vinterdäcken ska på. Och av.

– Då tar vi in extra folk, så vi blir 8-9 personer som kan klara att byta däck på uppemot 100 bilar per dag. Vi vet att det blir kaos när första snön faller. Så är det varje år. Och snön kan ju ligga kvar en bit in i april, sedan ska de av senast 15 april och vill det sig illa ligger det en påskhelg mitt i allt. Jag vet ett år när vi hade åtta dagar på oss att byta däck på 2 000 bilar.

undefined
Mikael Persson, platschef på Magnussons Däckservice i Vimmerby, har älskat sitt jobb. "Jag hade tänkt fortsätta ett tag till och gå ner i tid, men omständigheter i livet gjorde valet enkelt, familjen kommer först."

Hans efterträdare blir Stefan Gustafsson.

– Det blir jättebra, även om man slutar har man ju den här arbetsplatsen i hjärtat, men jag kan lämna över med varm hand.

Vad kommer du att sakna på måndag?

– Rutinerna. Att komma hit, börja med en kaffe och lite snack med kollegorna. Jag har tyckt om så mycket, problemlösningar, att känna mig betydelsefull på jobbet. Men jag är bara fem minuter eller ett telefonsamtal bort.

undefined
På väg ut efter 47 år i branschen. "När jag var 17 år och började på Söderbergs i Södra Vi visste jag knappt att man kunde jobba med det här. Men det känns betydelsefullt. Däck är verkligen trafiksäkerhet."
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!