– Inget är bestämt, men visst har Madicken sprungit om Karlsson, säger vd Jocke Johansson. Några dagar in på det färska 2025 rullar redan 2026 i huvudet på en för dagen ledig vd i Astrid Lindgrens Värld.
Frågar man honom vad om är det mest spännande som händer i parken 2025 svarar han den nya satsningen på boendet med 200 nya bäddar, den nya infartsvägen och ambitionen att ha en ny miljö klar – allt till 2026.
– Vi kommer att börja jobba praktiskt med boendeutvecklingen redan när vintern passerat. Vi bygger en del innan säsongen börjar, alltså gjuter plattor och drar vatten och avlopp. Sedan står bygget still under säsong och så återupptar vi jobbet igen under hösten.
Efter att den föreslagna sträckningen av ny infart till parken stött på patrull från boende i Kohagen fick planerna skjutas fram ett år och slås nu istället ihop med boendeinvesteringen, som bara den ligger på 70 miljoner. De nya stugorna ska byggas där den nuvarande infarten ligger.
– Visst, vår tanke var att den nya infarten skulle vara klar till våren, men parken har funnits i så många år så vi står inte och faller på att det fördröjs ett år. Slutresultatet blir jättebra. Vi tycker det är viktigare att alla fått möjlighet att tycka och uttrycka sig – och vi får chansen att göra justeringar på det som går att göra justeringar på.
Med ytterligare 200 bäddar och köpet av Oxgården kommer Astrid Lindgrens Värld att kunna erbjuda 2 300 bäddar.
När är ni nöjda?
– Bra fråga. När jag kom hit (2014, red anm) och vi hade diskussioner i styrelsen var jag en av påhejarna. Bedömningen var att 2 000 bäddar klarar vi av att fylla. Nu har vi det, men då ska man komma ihåg att bäddarna på Oxgården har ju funnits sedan tidigare, de är bara ett förvärv. Egentligen finns det utrymme för minst 300 bäddar till, att ta i lite olika etapper.
När Netflix släppte ny tv-serie om Ronja Rövardotter och ALV lägligt storsatsade på att bygga ut antalet sittplatser i Mattismiljön till det dubbla, blev 2024 något av Ronjas år.
– Vår uppfattning är absolut att vi upplevt en Ronja-effekt, och vi tror att det kommer att fortsätta nu när serien släppts på SVT, och fler får möjlighet att se den.
Länge har Karlsson stått på tur som nästa miljöinvestering, sedan har det tisslats alltmer om Junibacken. Jocke Johansson sticker inte under stol med att Madicken ligger bra till.
– Karlsson har ju funnits där, men plötsligt har Madicken sprungit om Karlsson internt. Så det jobbar vi på för fullt, det har vi faktiskt jobbat med under hösten och vi kommer jobba under våren. Under sommaren är det svårt, då måste vi fokusera på gästen och det är svårt att hinna sitta i projekteringsgrupper och kreativa grupper. Men ambitionen är vi ska hinna få en ny miljö till 2026.
Det blir ett nytt Junibacken?
– Nja, det är inte beslutat än, men frågar du mig är det vår största ambition att ha kommit så långt att jag för styrelsen kan presentera ett underlag, med vad det ska bli och vad det ska kosta. Där är vi inte än, det är därför jag slirar lite på svaret.
Vad är det som gör att Madicken gått om Karlsson?
– Oavsett vad vi satsar på eller gör kommer det att öka attraktionen, egentligen handlar det mera om tajming. Men tittar vi på populariteten, och det gör vi ju, så är Madicken populärare bland barnen idag. Det kan man se på hur många böcker som säljs, och vad som streamas. Och när vi gör marknadsbedömningar ser vi att Madicken också är väldigt stor i Tyskland. Det är också en viktig aspekt.
I år fyller ju Pippi 80, har ni något i pipeline kring det?
– Det är inget jättestort planerat ännu från vår sida, men det är klart att vi alltid uppmärksammar när någon av våra karaktärer fyller jämnt. Men jag vet att våra kollegor på systerbolaget i Stockholm, på Astrid Lindgren AB, har ett antal spännande aktiviteter.
I många år var den återkommande frågan ”när satsar ni på vinteröppet?” Kommer det att bli verklighet?
– Jag vet att den frågan fanns långt före jag kom. Under åren har vi räknat på det, noggrant. Och den uträkningen visar att det krävs rätt många gäster för att få kostnadstäckning. Men jag kan säga så här: frågan är inte bortglömd, men inte just nu.
Så man kan säga att det viktigaste 2025 är att börja jobba på det som ska vara klart nästa år?
– Ja, faktiskt. Som vanligt vrider och vänder vi på saker och utvecklar allt från teaterschema till utbud i våra restauranger, men ska vi ta de stora lyften så är det ett år vi inte exploaterar jättemycket, utan tar sats för 2026.