Nationellt pedagogikcentrum platsar i Vimmerby

I Vimmerby finns miljöerna som inspirerade Astrid Lindgren. - Därför ska ett nationellt centrum för utomhuspedagogik ligga här, säger Niklas Carlsson, projektledare i det arbete som ska leda till just det; ett nationellt centrum för utomhuspedagogik.

Vimmerby2007-05-23 07:10

Utomhuspedagogik. Vad är det egentligen? Beror måhända på vem man frågar.
- Idag är det många skolor som håller på med utomhuspedagogik, men alla kör sitt eget race och det finns egentligen ingen samlad bild av vad utomhuspedagogik står för, säger Niklas Carlsson, projektledare för det arbete där Vimmerby kommun tillsammans med bland andra Linköpings universitet jobbar för en etablering av ett nationellt centrum för utomhuspedagogik i Vimmerby.
I Vimmerby med omnejd finns förutsättningar som gjort att Linköpings universitet med Anders Szczepanski i spetsen fått upp ögonen för naturområden och miljöer just här.
- Astrid Lindgrens miljöer och det arbete som bedrivs i skolskogen i Frödinge är två tungt bidragande orsaker till att det passar att förlägga ett nationellt centrum för utomhuspedagogik i Vimmerby och för kommunen är det i ett framtidsperspektiv viktigt med satsningar som knyter an till Astrid Lindgren, men ändå går något bortom och har ett värde i sig självt, säger Niklas Carlsson.
Syftet är att utnyttja de unika miljöer som finns i Vimmerby som ett verktyg i utbildning av lärare och lärarstudenter från hela landet.
- Vi kan använda både stadsmiljö som Stadshotellet och Storgatan, Emils jordbrukslandskap och den framtida trädgården kring Näs som parkmiljö och lärarna kan sedan översätta det till sina egna förutsättningar på hemmaplan.
Utemiljöer kan användas i många ämnen, även de i de med teoretisk tyngdpunkt.
- Man kan ha matte eller språk utomhus och använda sig av det som finns i landskapet. Att gå en stadsvandring och diskutera det man ser på engelska kan nog vara mera stimulerande än att bara använda sig av böcker.
Niklas Carlsson betonar att det är viktigt på en gemensam definition av begreppet utomhuspedagogik för att det ska bli en naturlig del i den ordinarie skolverksamheten.
- Forskning pekar på att barn som vistas ute och får röra på sig är gladare och att koncentrationsförmågan ökar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om