Nej till kommunal borgen till flyget!

Kommunstyrelsen i Vimmerby kommun säger oväntat nej till en kommunal borgen till Hultsfred-Vimmerby flygplats. En bred majoritet över partigränserna står bakom beslutet i kommunstyrelsen.
Bara kommunalrådet Leif Larsson, centern, vill fortfarande att kommunen ger sitt stöd till flygplatsen.

Stängs! Hultsfreds/Vimmerby flygplats kan komma att stängas vid årsskiftet. I går sade en majoritet i kommunstyrelsen i Vimmerby nej till en kommunal borgen. "Det är troligt att flygplatsen läggs ned", säger Inge Schultz. Foto: Olof Carlson

Stängs! Hultsfreds/Vimmerby flygplats kan komma att stängas vid årsskiftet. I går sade en majoritet i kommunstyrelsen i Vimmerby nej till en kommunal borgen. "Det är troligt att flygplatsen läggs ned", säger Inge Schultz. Foto: Olof Carlson

Foto:

Vimmerby2004-05-05 06:26

- Det är för få som flyger, och då kan vi inte begära att vi ska lägga kostnaderna för det på alla andra. Särskilt inte nu när vi har många andra hål att stoppa pengarna i, säger Inge Schultz, socialdemokraterna, som enigt säger nej till att Vimmerby kommun ska ställa upp med borgen.
Bakom beslutet att föreslå kommunfullmäktige att avslå borgensframställan från det kommunägda bolaget som driver flygplatsen står även vänsterpartiet, kristdemokraterna, moderaterna och centerpartisterna - med ett undantag; kommunalrådet Leif Larsson.
- Jag anser att det är rimligt att kommunen tar såväl borgensåtagandet som det årliga driftstödet för att säkra flygets framtid. Det är något hela regionen kan ha stor nytta av, säger han.

Tre miljoner
Bakom framställan om en kommunal borgen står flygplatsbolaget som ägs av Vimmerby och Hultsfred kommuner tillsammans. Hultsfred äger tvåtredjedelar och Vimmerby kommun en tredjedel. Den investering som måste göras om luftfartsinspektionen ska godkänna fortsatt flygtrafik efter årsskiftet handlar främst om banljus för inflygningar. Kostnaden är beräknad till tre miljoner. Flygplatsbolagets styrelse har tagit beslut om att göra investeringen, men samtidigt bollat över finansieringsfrågan till de båda fullmäktige församlingarna, som är ägare.
Inge Schultz, som också sitter i flygplatsbolagets styrelse röstade först för investeringen, men säger nu nej till en kommunal borgen.
- Där såg vi till bolagets behov, nu är det ägarna som uttrycker sin vilja. Det är olika roller, och jag kommer aktivt att stödja min grupp när frågan kommer upp i fullmäktige för ett avgörande, säger han.Det beslutet kommer att tas i Vimmerby i slutet av maj. I Hultsfreds kommun ska beslut tas i kommunstyrelsen nästa vecka. Hittills har arbetsutskottet i Hultsfred ställt sig positivt till en borgen på två miljoner kronor som det rör sig om i det fallet.
Men vad som nu händer är ovisst.

Svag intresse för flyget
Inge Schultz tror att Vimmerbys nej innebär att flygplatsen läggs ned.
- Ja, det är det troliga, och vad som händer då vet jag inte. Men vi får försöka sälja den.
Han hänvisar till att näringslivet inte ger det stöd till flyget som opinionen för flygplatsen hävdar finns.
- Vi skickade ut 321 brev till näringslivsfolk i regionen för någon månad sedan - två personer kom till det mötet. Det tolkar jag som att flygplatsen inte är viktig för näringslivet, säger Inge Schultz.
Leif Larsson har en annan uppfattning.
- Flygplatsen har en stor betydelse för näringslivet i dag, och jag tror att den har en ännu större betydelse på sikt, men genom att säga nej till den här borgen och indirekt fortsatt driftsstöd, vilket jag tror är den egentliga orsaken till att ledamöterna i kommunstyrelsen säger nej, innebär att vi omöjliggör att ta vara på de möjligheter som finns för exempelvis chartertrafik till regionen i en framtid. Jag ser majoritetens ståndpunkt som ett kortsiktigt tänkande.

Kostar att avveckla
Han markerar också att det kostar uppemot 15 miljoner kronor att avveckla flygplatsen.
- Det handlar om nedskrivningar av värden på byggnader och annat motsvarande tio miljoner, personalkostnader på 3,5 miljoner och övriga kostnader som kan ligga på 1,5 miljoner kronor. Det gör att det kostar fem miljoner för Vimmerby kommun att avveckla flygplatsen, och den kostnaden är uppenbarligen majoriteten beredd att ta, säger han.
Och det är den, i varje fall Inge Schultz.

Stör relationerna
- Även om vi lånar pengarna och betalar ränta och betalar 200 000 kronor per år är det en väsentlig skillnad mot driftstödet på 1,5 miljoner varje år, säger han.
Leif Larsson befarar också att ett nej till satsningen på flyget kan få effekter både på samarbetet mellan kommunerna, inom regionförbundet och gentemot statsmakten.
- Det är inte bra att de två kommuner som äger flygplatsen tillsammans inte är överens. Vi har tidigare fått med oss regionförbundet på en uppvaktning hos regeringen för ett ökat statligt stöd till flygplatsen, så det måste ge märkliga signaler att vi ger upp, säger han.
Han tror heller inte på att tåget kan ersätta flyget.
- Kommunerna kan inte på eget bevåg satsa på tågtrafiken. Stångådalsbanan ägs av Banverket, och landstinget ansvarar för trafiken. Det är dom som avgör vad och hur som ska göras.
Han ställer nu sin förhoppning till kommunfullmäktige och den opinion som vill ha flyget kvar.
- Finns den opinionen hoppas jag att den träder fram och visar sig nu.
Sista måndagen i maj avgörs frågan i fullmäktige i Vimmerby.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om