Nils Nyman om Näsaffären: ”En finansiellt stark ägare behövs”

Saltkråkan har pumpat in miljoner och åter miljoner i Astrid Lindgrens Värld sedan man blev majoritetsägare. Och det kittlar onekligen fantasin vad gäller framtiden för Astrid Lindgrens Näs.
– Fantasin får gärna skena hos andra, själv är jag lite mer försiktig. Men det är klart att en finansiellt stark ägare är precis vad den här verksamheten behöver för att utvecklas, säger Nils Nyman, koncernchef för Saltkråkan.

Nils Nyman är koncernchef för Saltkråkan som äger större delen av ALV som sannolikt kommer att bli ägare även till Näs.

Nils Nyman är koncernchef för Saltkråkan som äger större delen av ALV som sannolikt kommer att bli ägare även till Näs.

Foto:

Vimmerby2016-05-19 13:00

Nils Nyman är glad och optimistisk inför de långt framskridna förhandlingarna mellan kommunen och Astrid Lindgrens Värld, som handlar om ett övertagande av Näs.

– Det känns väldigt, väldigt bra och jag ser med stor tillförsikt på det här. Med vår erfarenhet från ALV tror jag vi kan tillföra Näs mycket, med de resurser det innebär.

Sedan Saltkråkan AB blev majoritetsägare till Astrid Lindgrens Värld 2010 har utvecklingen accelererat.

Närmare 300 miljoner kronor har investerats i nya miljöer och andra satsningar och förbättringar. Nu ser också Astrid Lindgrens Näs ut att få en ägare med helt andra ekonomiska muskler än kommunen.

Nils Nyman säger att man ”har respekt för att kommunen inte längre känner sig som den rätta ägaren till verksamheten på Näs och att man i det läget är beredda att kliva in och satsa långsiktigt på verksamheten.”

Stärka Vimmerby

Men några uttalade långsiktiga mål för framtiden på Näs vill han inte presentera i dagsläget.

– Vi ska komma ihåg att allt än så länge är på ett tidigt stadium. Vi vill fortsätta att ge en god och stabil utveckling av Näs och vill tillsammans med ALV bygga resetillfället och stärka upplevelsen för de som kommer till Vimmerby. Genom att binda de båda organisationerna nära varandra och utnyttja respektive parts styrkor kan det bli kombinationserbjudanden, exempelvis paket.

– Det viktiga för oss nu är att se till att det blir en så bra upplevelse som möjligt för de som reser till Vimmerby, att stärka attraktionskraften för Vimmerby och besöksmålet Astrid Lindgren.

Astrid Lindgrens Värld har en halv miljon besökare årligen. Näs slår rekord med knappt 40 000 besökare. Ni räknar förstås med att det finns stor potential att få fler av ALV:s besökare att också besöka Näs?

– Klart att vi tror att vi i längden kommer att locka fler besökare till Näs, men något mål för antal besökare har vi inte satt upp, än. Det kanske vi gör när det är förankrat hur vi ska tänka och arbeta. Jag är väldigt ödmjuk och har stor respekt inför att det är två olika upplevelser, som också är styrkan i det. Vi har sett en positiv och trevlig trend för besöksutvecklingen på Näs och vi tror att vi kommer att hjälpa till att fortsätta den.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om