Om fem år ska Astrid Lindgrens Näs ha minst 100 0000 besökare. Det var ett mål som presenterades av Astrids barnbarn Nils Nyman på lördagens nyinvigning.
– Man kan säga att vi nu öppnar första sidan i kapitel tre för Näs. Första kapitlet togs för 20 år sedan när Stiftelsen för bevarandet av Astrid Lindgrens gärning bildades. Kapitel två var för tio år sedan när den här hallen byggdes. Nu vill vi fortsätta göra det här riktigt bra, om möjligt ännu bättre än vad det har varit, sa Nils Nyman.
Hans vision för Astrid Lindgrens Näs är att kulturcentret ska locka ännu fler besökare i framtiden.
– Målet är att vi ska ha 100 000 besökare här om fem år, konstaterade Nils Nyman, som även betonar att verksamheten då ska vara fri från sitt underskott och gå med vinst. – Näs är en kostsam verksamhet. Men med 100 000 besökare ska vi inte ha något underskott. Om fem år ska vi vara på andra sidan.
– Att öka besöksantalet kommer kräva investeringar i både Näs som produkt och mer personal konstaterar Nils Nyman.
Han bollade över till Astrid Lindgrens Världs VD Joacim Johansson när det gäller att specificera hur målet ska nås.
– För att nå den här utvecklingen vi vill ha måste vi fokusera på tre saker; vad ska vi börja med, vad ska vi sluta med, och vad ska vi fortsätta med? Vi vill bland annat satsa på fler aktiviteter, exempelvis konferenser och event.
Om vi ska kunna växa till det dubbla kommer det behövas mer personal, exakt hur många vet vi inte än. Vi är i dag 43 heltidsanställda i parken och åtta på Näs. På sikt kommer vi kanske också behöva se över antalet öppna dagar. Om vi vill utvecklas så måste vi vara tillgängliga, då kan vi inte hålla stängt, säger Joacim Johansson.
– Att Näs nu har ett nytt ägarskap känns otroligt spännande. Det här kommer bli väldigt bra för Vimmerby och hjälpa till att lyfta den totala upplevelsen av Astrid Lindgrens Vimmerby. Det här innebär också en helt annan tillgänglighet inom besöksnäringen.