Igår var han i Vimmerby, lagom inför skolstarten när Astrid Lindgrens skola drar igång ett pulsprojekt för skolans nya högstadieelever.
I första hand vill vi se vilken effekt det har på inlärning. Hälsan är bara ett stort plus, säger Josephine Svensson, rektor för år 7-9 på Astrid Lindgrens skola.
När höstterminen drar igång nästa vecka sjösätts Astrid Lindgrens skolas Pulsprojekt. Alla elever i år sju kommer att ha ett obligatoriskt pulspass i början av de skoldagar då idrott och hälsa inte står på schemat. Under 20 minuter ska pulsen upp i 70 procent av maxpuls, för maximal effekt.
Och effekten man är ute efter är inte den idrottsliga. I Chicago, USA, där man arbetat med bland annat pulspass har man kunnat konstatera att inlärningen kan öka med 40 procent i upp till 90 minuter efter pulshöjningen.
– Just det gör att det här passar alla elever. Den som inte idrottar kommer upp i den optimala pulsen lite snabbare och det handlar inte om någon idrottsprestation, säger Torbjörn Bodman, idrottslärare på högstadiet på AL-skolan.
På gymnasiet är man redan igång med pulshöjande pass och förhoppningen är att fler skolor ska haka på.
– Idag är det omkring 200 av landets 3 000 skolor som kör det här och jag tycker det är jättebra att Vimmerby är tidigt ute. Generellt är man mera motiverad i mindre städer och på landsbygden, det verkar som man har en annan sammanhållning och ett annat driv, säger Martin Lossman, som just nu är ledig från sitt jobb som idrottslärare för att föreläsa på heltid.
Allt började när Martin Lossman och två kollegor utsågs till Årets pedagog 2009. För prispengarna blev det en studieresa till Naperville Central High School i Chicago, där man sedan länge arbetade med fysisk aktivitet och pulsträning kopplat till inlärning.
– Samtidigt hade vi sett en undersökning som visade att svenska ungdomar i åldern 16-24 år var mer stillasittande än jämnåriga i USA, och det var ju något chockartat.
Erfarenheter och forskning från USA visade att den fysiska aktiviteten hade god effekt på inlärningen, men också motverkade stress och depressioner.
– I Naperville vet man nu att pulsträning på skoltid funkar. De behöver inte forska mer.
– Men det handlar inte bara om pulsträning, utan också om det vi kallar aktiva klassrum. Det är viktigt att komma ihåg att all rörelse under en dag räknas. Det är stillasittandet som är farligt.
– En helt färsk studie från Tyskland visar att stillasittande är starkt kopplad till för tidig död och ökad risk för cancer. Efter bara 20-30 minuter i tv-soffan stängs det enzym som jobbar med att suga upp blodfetter av. Andra studier visar att bara 44 procent av svenska pojkar är så aktiva att de blir andfådda 60 minuter per dag, och 22 procent av flickorna. Tonårsflickor sitter stilla allra mest och deras största dos av rörelse får de i skolan.
– Vi måste faktiskt fråga oss om vi har rätt att låta våra barn och ungdomar sitta stilla 70-90 procent av skoldagen.
Regeringen har gett Skolverket i uppdrag att lämna förslag på hur exempelvis skärpningar i läroplanen kan göra så att målet nås om att alla elever är fysiskt aktiva varje dag. I Vimmerby kommer initiativet underifrån.
– Vi är riktigt peppade och jag sticker inte under stol med att det kan vara en utmaning att få alla elever och föräldrar att förstå vitsen med det här. Men jag är positiv och tror att det kommer att falla i god jord och det ska bli spännande att se resultaten framöver, inte minst när de här sjuorna kommer upp i nian. Det finns så mycket forskning och undersökningar bakom det vi gör så det är ju inget vi ”bara provar”, säger Josephine Svensson.