KLT vill höja biljettpriset med fem procent

Kalmar Länstrafik vill höja biljettpriset med fem procent, slopa rabatterna för biljettköp i appen och för de som betalar färdtjänst och närtrafik med reskassa. Samtidigt införs nya rabatter, särskilt för unga studerande.

Julia Arvidsson reser regelbundet minst en gång i månaden mellan Linköping och Vimmerby. "Det blir extra tråkigt med en prishöjning när det är många inställda tåg som ersätts med buss", tycker hon.

Julia Arvidsson reser regelbundet minst en gång i månaden mellan Linköping och Vimmerby. "Det blir extra tråkigt med en prishöjning när det är många inställda tåg som ersätts med buss", tycker hon.

Foto: Jimmy Karlsson

Vimmerby2022-10-19 12:00
undefined
Julia Arvidsson reser regelbundet minst en gång i månaden mellan Linköping och Vimmerby. "Det blir extra tråkigt med en prishöjning när det är många inställda tåg som ersätts med buss", tycker hon.

– Det är alltid tråkigt när det blir prishöjningar, och i det här fallet känns det extra tråkigt eftersom det ofta är inställda tåg och ersättningsbussar, säger Julia Arvidsson som sitter i väntsalen på Resecentrum i Vimmerby.

Hon reser med KLT, Kalmar Länstrafik ungefär nån gång i månaden.

– Jag bor i Linköping men åker till Vimmerby för att hälsa på föräldrar och kompisar, säger hon.

Andra som kanske reser dagligen berörs förstås mer av förslaget att höja biljettpriserna och ändra på flera rabatter från och med den 1 januari nästa år.

– Det är svårt att peka ut någon enskild grupp som vinnare eller förlorare, utan det beror mer på hur man reser. Men jag skulle nog säga att pendlande studerande ungdomar gynnas i modellen som föreslås, säger Christer Holmgren, trafikdirektör hos Region Kalmar i en kommentar till förslaget om höjningen och en ny modell för biljettpriserna som kollektivtrafiken ska ta ställning till nästa vecka.

undefined
Christer Holmgren, trafikdirektör på Kalmar Länstrafik tror att de förändringar som görs i biljettmodellen med både slopade och nya rabatter ska ge fler resenärer trots prishöjningen. "De ökade intäkter vi får är minimalt jämfört med ökade kostnader för framför allt bränsle på över 100 miljoner", menar han.

Förslaget bygger på att biljettpriserna höjs med fem procent rakt av. Samtidigt slopas rabatten på tio procent när biljetten köps i KLT-appen. I dag gör 85 procent av resenärerna sitt biljettköp i appen. Att rabatten slopas ökar KLT.s intäkter med nära sju miljoner kronor. 

Även rabatten på 20 procent för de som betalar färdtjänst och närtrafik med reskassa försvinner. Men möjligheten att betala med reskassa består.

Samtidigt vill KLT införa nya rabatter. Studerande får 25 procents rabatt på både enkelbiljett och 24-timmarsbiljett. På 30-dagarsbiljetten höjs studentrabatten från 25 till 40 procent.

– Vi inför också en 365-dagarsbiljett för resor inom länet. Det är efterfrågan på det från företag och deras anställda, säger Christer Holmgren.

undefined
KLT vill höja biljettpriset med fem procent rakt av för alla tåg- och bussbiljetter i länet. Samtidigt slopas flera rabatter, men nya införs.

Sommarbiljetten och seniorkortet berörs också av förändringar.

– En hel del av förändringarna är anpassningar till grannregionerna för att underlätta resandet över länsgränser och för ett mer nära samarbete. Vi tror att förändringarna ska ge fler resenärer. Vi är nu tillbaka på samma rekordnivå som före pandemin och tror att ökningen kan fortsätta, säger Christer Holmgren.

Totalt ökar KLT:s intäkter med cirka 8,5 miljon kronor på de föreslagna förändringarna.

– Då ska man veta att vi har ökade kostnader på över 100 miljoner, främst för bränsle, säger han. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!