I Oxgårdens reception står ett ställ med två digitala skärmar och staplar av turistbroschyrer.
– Infopoints är en kombination av tre saker, dels digitalinformation, dels broschyrinformation och dels information i form av personalens rekommendationer, berättar Oxgårdens VD Staffan Samuelson.
Tillsammans med Vimmerby Turistbyrå har han drivit fram Vimmerbys variant på infopoints. I grannkommunen Hultsfred finns redan 15 stycken utsatta.
– Vi ser det här som ett komplement, berättar turistchef Peter Göransson.
– I många orter väljer man bort turistbyrån men Vimmerby är en rätt speciell besöksnäringsort med närmare 700 000 besökare på 16 000 innevånare. Däremot visar trenden att färre kommer in. Eftersom vi vill möta så många som möjligt inför vi infopoints. Det gör att vi kan finnas på fler platser och möta ännu fler besökare.
De digitala skärmarna är låsta till Vimmerby och förses med information från turistbyrån men det är inte turistbyrån som väljer vart de ska stå.
– Man måste själv vilja vara en infopoint, berättar turistbyråansvarig Piroska Kallay.
– Sedan finns det kriterier som man måste kunna uppfylla, som att platsen ska ha ett naturligt flöde av turister och man ska kunna hjälpa till med lättare frågor. Den skulle till exempel kunna vara på en bensinstation där det passerar många människor eller på en livsmedelsbutik i kransorterna.
I Vimmerby är det hittills bara Oxgården som kommit gång.
– Det är flera som har visat intresse och hade vi startat upp detta ännu lite tidigare kanske fler hade kommit igång till sommaren, menar Staffan Samuelson.