Nu öppnar kommunens nya kontaktcenter

Efter nästan ett år av byggnationer öppnar kommunens nya kontaktcenter och entré. Verksamheten ska efter hand utökas i syfte att ge medborgarna en enklare väg in till kommunens olika verksamheter.

Helen Nilsson (S) och Jacob Käll (C) lämnar över en blomma till Torsten Möller, ny teamledare för kommunens kontaktcenter.

Helen Nilsson (S) och Jacob Käll (C) lämnar över en blomma till Torsten Möller, ny teamledare för kommunens kontaktcenter.

Foto: Johannes Widergren

Vimmerby2022-04-21 10:08

På torsdagen hölls en pressträff innanför stadshusets helt nya dörrar. Den formella invigningen för det nya kontaktcentret hålls först i höst men från och med nu är byggstängslen borta och både medborgare och anställda slipper ta bakvägen in. Kommunstyrelsens 2:e vice ordförande Helen Nilsson (S) var med när beslutet om ombyggnationen fattades i december 2017.

– Vi hade haft en uråldrig entré och det första vi funderade över var att göra den mer välkomnande för de som kommer hit, säger hon.

Stadshuset invigdes 1976 och har bjudit på samma entrémiljö sedan dess. Helen Nilsson (S) är stolt över projektet och nöjd med resultatet men menar också att det viktigaste trots allt är det som finns bakom entrén.

– Vi har uppdaterat vår välkomnande-nisch i organisationen så att man ska känna att man komma in och ställa både enkla och svåra frågor och slussas till dem man behöver prata med, säger hon.

undefined
Jacob Käll (C) tror att tidningshörnan kan locka många. "Jag tycker att det är väldigt trevligt och den var oerhört uppskattad i den gamla entrén. Det som också är bra är att vi nu har det enklare med mötesrum. Det har varit en begränsad resurs under byggperioden men nu finns fem stycken", säger han.
undefined
Såhär såg kommunens vision för stadshusets huvudentré ut.

Torsten Möller, som sedan elva dagar tillbaka jobbar som ny teamledare för kontaktcenter, ser många fördelar med det nya sättet att arbeta och tycker att det är spännande att vara med och kunna påverka verksamheten.

– Statistik säger att mellan 60 och 70 procent av alla förfrågningar kan lösas redan i den första kontakten, utan att man behöver slussas vidare. Det ger också specialisterna, inom exempelvis socialförvaltningen, möjlighet att fokusera på kärnverksamheten, säger han.

undefined
"Vi har uppdaterat vår välkomnande-nisch i organisationen så att man ska känna att man komma in och ställa både enkla och svåra frågor och slussas till dem man behöver prata med", säger Helen Nilsson (S), som är nöjd med resultatet.

Uppgiften är att utveckla vägen in till kommunen för medborgarna. Torsten Möller berättar att det enligt förstudien kan ta upp emot fem år innan man är helt färdig och att man under tiden kommer att föra dialog md medborgarna om vad som önskas och behövs.

– Det känns fantastiskt att vi har öppnat men det är nu som resan börjar. Förhoppningsvis kommer kommuninvånarna att redan nu kunna märka en skillnad i bemötande och snabbare hantering, säger Erik Almgren, projektchef och ansvarig för kontaktcentret.

undefined
Ombyggnationen har sammanlagt kostat omkring fem miljoner kronor.

Sammanlagt har projektet och ombyggnationen kostat omkring fem miljoner kronor och skapat en nyanställning. I kontaktcenter jobbar från start totalt fyra personer.

– Det ger kommunen möjlighet att ge medborgare, företagare och turister i Vimmerby bra information och service och vi ska inte heller glömma hur mycket vi samtidigt byggt upp på den digitala sidan, säger Helen Nilsson (S).

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!