Nu öppnar matjätten – så tänker konkurrenterna

I torsdags öppnade matjätten Willys i Vimmerby. Hur påverkar det konkurrenterna? Vi har kollat hur Ica Kvantum, Ica Supermarket, Coop och Tempo ser på den nya konkurrenssituationen.

Sedan 2008 har Pelle Lindqvist drivit ICA Kvantum i Vimmerby. Han hoppas att butikens mervärden och sociala närvaro kommer få kunderna att stanna.

Sedan 2008 har Pelle Lindqvist drivit ICA Kvantum i Vimmerby. Han hoppas att butikens mervärden och sociala närvaro kommer få kunderna att stanna.

Foto: Arkiv

Vimmerby2025-02-05 20:00

När Willys etablerar sig i Vimmerby ritar det om den lokala matmarknaden. Samma år som ICA Kvantums butik firar sitt 40-årsjubileum, blir alltså konkurrensen för Vimmerbys största matvaruhandel hårdare än någonsin.

– Det är klart att matkartan inte växer i kommunen, utan det är samma antal invånare som fördelas över butikerna. Vi har rustat inför det med ganska stor förnyelse och känner att vi är så förberedda vi kan vara, säger Pelle Lindqvist på ICA Kvantum.

Samtidigt har ICA Kvantum etablerat en stark social närvaro i Vimmerby, något man hoppas kommer uppskattas även i fortsättningen.

– Vi har alltid stöttat det lokala idrotts- och föreningslivet. Vi bidrar med ett kitt som gör att ungdomarna här kan ha någonting att syssla med, och det är en ganska viktig sak.

Nu ställer man om till de nya förutsättningarna för att behålla kunderna.

– Vi har en del mervärden som inte någon av de övriga aktörerna har. Vi har Vimmerbys bredaste sortiment. Vi har förbutik, posthantering och delikatess. Vår affärsidé är att försöka erbjuda Vimmerbys bästa matmarknad. När folk jämför vissa kategorier kommer de känna att vi är med i matchen.

Pelle Lindqvist har funderat på hur Willys närvaro kan komma att påverka ICA Kvantum ända sedan planerna offentliggjordes.

– Jag har många tankar kring det här, men nöjer mig där så länge, säger han.

undefined
Sedan 2008 har Pelle Lindqvist drivit ICA Kvantum i Vimmerby. Han hoppas att butikens mervärden och sociala närvaro kommer få kunderna att stanna.

Bara ett stenkast från Willys nya butik ligger Coop.

– Det är ju samma med alla företag. När det kommer mer konkurrens så gäller det att slåss om kunderna. Marknaden blir ju tuffare, så vi skärper till oss och blir ännu bättre, säger Richard Hedsand på Coop.

På matpriskollens undersökning av kundklubbarna visade det sig att Coop är den kedjan som har överlägset bäst lojalitetsbonus.

– Är du medlem i Coop så får du väldigt bra rabatter, vårt medlemsprogram är det bästa på marknaden. Vi slog både Ica och alla med stora mått, så det var väldigt glädjande.

Nu satsar man på att fortsätta att göra sina lojala medlemmar ännu nöjdare, och att ha varor i butiken som kunderna efterfrågar.

– Vi kör på vårt race. Vi har ju vetat det här länge, så vi har varit förberedda på det.

Har ni en prognos på hur det kan påverka butiken?

– Ja, men det är ingenting jag vill uttala mig om alls.

undefined
Richard Hedsand på Coop hoppas att matbutikens fördelaktiga medlemserbjudanden kommer få kunderna att stanna.

På Ica Supermarket är man fåordig om vilken inverkan Willys etablering kan ha på affärerna.

– Det får vi se i framtiden, vad ska jag säga. Jag har inga kommentarer på det, säger Anders Gustafsson.

undefined
Anders Gustafsson på Ica Supermarket.

På Tempo på Storgatan medger butikschefen att öppningen av Willys kommer att bli en utmaning.

– Jag räknar med att tappa en viss del av volymen, men hur mycket vet jag inte. Jag vill inte uttala mig om en viss summa. Man lever lite på marginalen, säger Björn Johansson på Tempo.

Tempo och Willys ingår i samma koncern, och handlar båda med Axfood.

– De är högst upp i kedjan, jag är ju nästan längst ned. De både köper och säljer varor billigare än vad vi kan göra. I vår bransch är det volym som gäller.

Trots att man konkurrerar om olika kunder återstår det att se vilken effekt Willys får på Tempo.

– Vi är ju en närbutik. Vi har några trogna kunder som veckohandlar här också, men naturligtvis inte samma nivå som på Willys. De räknar ju med att få en viss marknad. Vilken nivå det blir kan man ju bara spekulera i, säger Björn Johansson.

undefined
På Tempo i Vimmerby konkurrerar man om andra kunder, men butiksägaren Björn Johansson räknar ändå med ett tapp i volymen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!