– Turism finns över hela världen. Vi måste bli bättre för att hänga med i utvecklingen som sker nu, menar workshopledare Christina Thorstensson.
– På uppdrag av Region Kalmar län tittar jag på hur det offentliga kan hjälpa besöksnäringen att växa och må bättre. Vi undersöker vilka behov företagen inom branschen har och vilken offentlig verksamhet som kan hjälpa till. Det kan handla om affärsutveckling, finansiering, marknadsföring eller annat.
Workshopen är en del i Region Kalmar läns projekt Växande Besöksnäring som pågår till år 2020. Ett projekt på 13 miljoner kronor som till hälften finansieras av EU.
– Det här rör alla företag som jobbar med turister. Turismen idag ser inte ut som den gjorde för tio år sedan. Företagen måste till exempel jobba mer digitalt. Sedan är turisterna mer resvana och ställer högre krav. En del företag klarar detta själva, andra behöver hjälp av det offentliga.
Under året ska Christina stimulera diskussioner i samtliga kommuner. Vimmerby är nummer tre i raden.
– Region Kalmar län har sett att det finns ett behov av det här. Det är inte ett underbetyg eller kritik, utan vi håller i dessa workshops för att det ska bli bättre.Vi är den fjärde största turistregionen i Sverige och turismen är viktigt för vårt område. Dels för personerna som får jobb, dels för att det gynnar många av våra företag och dels för att vi kan känna oss stolta och som en del i den globala världen.
Genom att nysta i vad företagarna själva anser sig behöva hoppas Christina på att kunna presentera en nyanserad bild.
– Jag kommer att ta med mig diskussionerna som förts till regionen så att de kan sammanställa och se vad de kan göra. Sen får vi se om det är Arbetsförmedlingen, Almi, Tillväxtverket, regionen, EU eller kommunen som behöver jobba mer.