Projekt SLUS går för högvarv och projektets två huvudspår är att stärka det social kapitalet och skapa en social lokal utvecklingsstrategi SLUS.
En del i projektet är de filmer som kommer att gå som kampanjer på Facebook och Instagram med start idag. Kostnaderna för filmerna landar på 350 000 kronor och finansieras av medel från Tillväxtverket, samt en del från Regionförbundet.
– Tanken är att kampanjen ska gå fem veckor framåt. Vi hade kunnat göra fyra minuter långa filmer med staplar och diagram, men ville förmedla mer känsla och lite glimten i ögat, säger Patric Engqvist i SLUS-projektet.
I första filmen, ger en väldigt ung speakerröst ord på budskapet att "tillsammans är vi Vimmerby kommun. Under september och oktober kommer sedan filmer om näringslivet, föreningslivet, stad och landsbygd och sammanfattningen "Allas Vimmerby" att läggas ut.
– Det ska bli mycket spännande att se återkopplingen från Vimmerbyborna. Vanligtvis hör ju folk av sig när det är något på kommunen de inte är nöjda med, nu ska det bli skoj att se hur det här tas emot. Jag kan inte tänka mig att någon blir förbaskad i alla fall. Det är gjort med äkthet, säger Patric Engqvist.
Alexander Johansson, project manager på företaget som producerat filmerna, Social View, säger att det övergripande målet är att öka kommunens attraktionskraft, ett delmål är medborgardialog.
– Och där är sociala medier ett starkt verktyg. Det har varit en förmån att arbeta med Vimmerby. Och slutresultatet får vi när filmerna landat hos invånarna.
En och annan kanske kan bli förvånad över att filmerna inte alls lyfter Vimmerbys starka profil Astrid Lindgren.
– Tar man emot budskapet på rätt sätt känner man nog ändå att det är hennes andra som genomsyrar filmerna, säger Carina Östh.
– Det finns så många andra aktörer som hyllar och lyfter Astrid Lindgren, vi har valt ett lite annat fokus, men vi har absolut haft en diskussion om det, säger Alexander Johansson.