På Astrid Lindgrens skola 4-6 har man nu valt att helt slopa det möss- och kepsförbud som tidigare funnits för klassrum och matsal.
– Det gäller från och med igår (i måndags) och det är inte något som drivits jättehårt men det har kommit upp som ett önskemål från flera klasser på mellanstadiet genom elevrådsrepresentanter, säger rektor Anna Ljungqvist.
Beslutet har fått växa fram efter tids arbete med frågan berättar Ljungqvist.
– Det är ingen jättelätt fråga eftersom det för en del vuxna handlar om hyfs. Samtidigt måste vi kunna ge barnen en anledning till varför vi säger nej och där hittar inte jag några argument för att en mössa skulle vara till exempel farlig eller kränkande.
Men möjligheten att nu få bära sin keps i klassrummet eller i matsalen kommer inte utan ansvar från individen och lärarna kommer fortsatt kunna kräva att den tas av om det missbrukas.
– Alla vuxna har fått tycka till och uttrycka sin oro eller tankar inför det här och vuxna i skolan behåller fortsatt rätten att kräva att en elev tar av sig kepsen eller mössan om den skulle bli störande.
Leo Allvin Thörn och Rayana Alkhanov går båda i årskurs 4 och de riktigt inbitna kepsbärare som bär keps dagligen.
– Jag har den varje dag, det är skönt att alltid ha den där, säger Allvin Thörn.
Ett argument för att inte ha keps skulle kunna vara det anses som trevligare att ta av den, men där håller de inte med.
– Det är inget bekymmer, vi är lika trevliga ändå det är bara att vi känner oss mer bekväma, säger Alkhanov.
– Kepsen är en trygghet, säger Allvin Thörn.
Båda är de väl införstådda med vad som gäller om pedagogerna säger nej till kepsen.
– Då tar vi av oss den men varför skulle de säga till om det när vi precis har börjat få ha den, säger Alkhanov.
Eva Grudemo är rektor på Vimarskolan F-6 och där framgår det av ordningsreglerna att man undviker ytterkläder så som bland annat keps och mössa i klassrummet.
"Ordningsreglerna revideras varje år tillsammans med eleverna och kepsens vara eller icke vara har inte varit någon stor fråga hos oss. Från pedagogernas sida ses denna fråga som en del av skolans fostrande uppdrag, där man strävar efter att förbereda eleverna inför vuxenlivet", skriver Grudemo i ett mejl.