Ny chef för Frödinge

Få nya målgrupper att upptäcka ostkaka. Ta tillbaka det man tappat på exportsidan. Och bli en effektiv fabriksenhet inom Procordia.Det står på agendan för Frödinge Mejeri, där nya platschefen Klas Steensrum tror på ett trendbrott efter några tuffa år.- Absolut. Det ska bli bättre.

Vimmerby2013-10-10 06:38


Han var platschef på Wienerbagarn, men sedan slutet av augusti är Klas Steensrum, bosatt i Gamleby, ny platschef på Frödinge Mejeri.
En man som föredrar sötebrödsdagar, i flera bemärkelser.
Han sticker inte under stol med att han gillar att fika och "kan äta hur mycket som helst - och gör det, så fort han kommer åt". Han har också antagit utmaningen att vända trenden på Frödinge Mejeri efter några tuffa år.
- Så är det. Till att börja med ska vi stöpa om bolaget till en oerhört effektiv och renodlad fabriksenhet inom Procordia. Effektivisering är vårt sätt att ge marknaden så lågt pris som möjligt.
I dag har ett 80-tal personer sin anställning vid Frödinge Mejeri - en halvering av personalstyrkan när den var som störst. Betyder effektivisering och renodlad produktion att organisationen kommer att krympa ytterligare?
- Det är inte det vi tittar på just nu, några nedskärningar står inte högst upp på listan. Effektivisering är vårt sätt att ge marknaden så lågt pris som möjligt och samtidigt investerar vi i ny ugn och kyl för att kunna öka kapaciteten för tillverkning av ostkaka, med 30 procent.
Ostkakan går bra, och försäljningen i Sverige också.
- Försäljningen av ostkaka har ökat och det är ett viktigt trendbrott. Här tror vi på lanseringen av nya smaker, som vanilj och saffran. Vi jobbar vidare med fler nyheter och det handlar om att få nya målgrupper. Det är inte säkert att alla under 50 år vet vad ostkaka är, och där har vi en stor utmaning men också en stor potential.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om