– Det var spännande för mig, natten innan första skoldagen så tänkte jag: Vad ska jag säga till barnen? Vad ska de tänka och säga om mig? Det var spänd förväntan, berättar Reem Alsayd Ahmad från Västervik som undervisar i matematik, NO och är resurslärare i svenska för årskurs fem och sex på Astrid Lindgrens Skola.
Hon har lång erfarenhet av läraryrket från sitt hemland Syrien, där hon undervisat i 13 år. För sex år sedan kom hon till Sverige och då påbörjades resan för att återigen kunna praktisera läraryrket. Nu har hon just fått sin lärarlegitimation efter studier på Linköpings universitet. Tjänsten på AL-skolan blir hennes första lärarjobb sedan hon kom till Sverige.
– Jag tycker väldigt mycket om matematik så därför är det jätteroligt att undervisa i det. Jag vill att eleverna uppnår målen, det är viktigt för mig.
Finns det några skillnader mellan att vara lärare i Syrien och Sverige?
– Det är inte så stora skillnader. Men här finns mycket mer material. I Syrien så står vi och förklarar hela tiden, men här så använder vi något hjälpmedel, ibland digitala – det är skillnaden.
Therese Jonsson har arbetat som lärare på skolor i Linköping och Åtvidaberg. När familjen flyttade till en släktgård i Kisa-trakten så bestämde hon sig för att söka sig till Brännebro skola för att minska pendlingstiden. Vimmerby Tidning träffar henne när hon just avslutat första skolveckan.
– Det har varit bra, det är mysiga barn, säger Jonsson, som undervisar i matematik, svenska, NO och teknik för mellanstadiet. Hon studerar också till speciallärare i matematik samtidigt som hon jobbar.
Hon berättar att skolstartsnerverna alltid infinner sig;
– Det är klart att man var nervös. Även om det är barn man träffat innan så är man alltid nervös för man vet ju inte hur deras sommar har varit eller om man har planerat upp tillräckligt.
Från att ha jobbat på större skolor med fyra parallella klasser med 20 till 25 elever i varje klass så är det en kontrast att jobba på en skola där det totala antalet elever uppgår till 29.
– Här känner man att man kan få en helt annan kontakt med barnen och lära känna dem på ett annat sätt.
Vad tror du blir största utmaningen med att jobba på en mindre skola?
– Att anpassa undervisningen så att en lektion passar tre olika åldrar innehållsmässigt – det tror jag blir den största utmaningen.