Amanda Karlsson (från Vimmerby) och hennes kollega Linnéa Bohlin har lärt Sverige att frossa i mord och ond bråd död.
Deras gemensamma projekt Mordpodden blev redan under första säsongen en formidabel lyssnarsuccé, med förstaplatser på iTunes topplistor.
Nu kryper sig hösten på – och samtidigt är Mordpodden tillbaka med en andra säsong.
– Det känns jättebra! Vi var lite orolig att podden skulle "försvinna" och glömmas bort under sommaren, men det verkar ha blivit tvärtom. Många nya lyssnare har hittat hit under sommaren och det är ju jättebra. Vi behövde sommaren för att ladda batterierna, säger Amanda Karlsson.
Den första episoden för den nya säsongen drog igång i söndags. Och tack vare ett nytt samarbete hoppas Amanda och Linnéa nu få ekonomi i sitt bloddrypande skötebarn.
– Vi har startat ett samarbete med Radioplay som är Bauer medias digitala plattform. Vi skrev kontrakt med dem i slutet av förra säsongen, så nu är de med från start kan man säga.
Tanken är att Radioplay ska sköta marknadsföring och ragga sponsorer.
– Ja, de ska helt enkelt hjälpa oss att tjäna pengar på podden. Vissa verkar tro att iTunes ger poddare pengar, men så är det inte, säger Amanda men tillägger snabbt:
– Vi gör absolut inte podden för att tjäna mycket pengar, men precis som alla andra människor behöver vi också mat på bordet. Och vi har hyror och räkningar som ska betalas. Det måste funka ekonomiskt om vi ska kunna hålla med det här i längden.
Säsongens första avsnitt av Mordpodden heter ”Dubbelmordet på Hallandsåsen” och kretsar kring en märklig trafikolycka som visar sig dölja ett bestialiskt mord.
Det är med andra ord bara att dra ner rullgardinerna, värma på teet och krypa ner under filten i soffan, med en mordberättelse direkt från verkligheten i öronen.