– Restaurangen har under alla våra år varit en jätterolig grej men också vår stora akilleshäl. Vi tjänar inga pengar på den samtidigt som vi lägger väldigt mycket tid på den. Nu vill vi istället höja upplevelsen av vår restaurang och samtidigt möta efterfrågan av att äta här hos oss på rivieran, säger Hampus Thorstensson.
Genom att tredubbla köksytan planerar man att kunna öka kapaciteten från 120 till 500 portioner per dag. En egen familjesemester har fått paret och ägarna Elisabeth Wolmeryd och Hampus Thorstensson att vilja skapa ännu bättre förutsättningar för barnfamiljer. Därför fortsätter man nu att utveckla sitt campingkoncept genom att bli ännu barnvänligare.
– Jag tror de flesta småbarnsföräldrar kan känna igen sig i känslan av att sitta och våndas i en timme för vad andra ska tycka när deras barn beter sig som barn. Vi var på en restaurang på vår semester där vi istället satt med barn och njöt i två timmar. Vi kommer därför att bygga ett lekrum om 10-15 kvadratmeter så att föräldrarna kan sitta ute på rivieran och se barnen leka, bygga och måla innanför fönstret, säger Hampus Thorstensson.
Förutom en ny lekdel och en utökning av köksytorna så vill ägarna även göra en mental omställning för restaurangen och samtidigt höja kvaliteten.
– Hittills har kvaliteten styrts av den kompetens vi fått tag i men vi vill nu göra en mental omställning till att aktivt höja kvaliteten på vår mat. Vi vill gå från överlevnad till ett medvetet fokus på restaurangen. Även om det innebär att vi får hyra in personal från ett dyrt bemanningsföretag så ska vi vara stolta över maten som serveras här.
Förutom restaurangen renoverar man även servicehus och byter kök i 15 semesterlägenheter. På temat familjeupplevelse kommer man även under kommande säsong att erbjuda en fullspäckad aktivitetskalender med allt från minidisco till joggingturer och yoga.
– Vi vill hitta lösningar för att vuxna ska bli mer avslappnade och ha mer energi när de kommer hem från semestern än när de åkte. Restaurangen kommer bli en wow-grej, Loch Nossie i samband med påskmarknaden kommer bli en wow-grej och vi hoppas att våra gäster ska tycka att aktivitetetskalendern är en wow-grej, säger Hampus Thorstensson.
Vimmerby camping vill dock inte avslöja vad investeringarna kommer kosta.