Omkring ett 90-tal aktieintresserade besökare kom. Ordförande i Aktiespararna, Seved Johansson, var mycket nöjd med att se många nya ansikten. Han hälsade alla välkomna och introducerade kvällens föreläsare som var en av de mest kända ekonomijournalister genom tiderna, Henric Borgström, som även skriver i Vimmerby Tidning, samt och Mikael Engblom CFO, finanschef av Vitrolife.
97 procent export
Mikael Engblom berättade om företaget Vitrolife som tillverkar produkter som används inom IVF-behandlingarna, så kallad provrörsbefruktning. Vitrolife är ett svenskt företag som grundades 1994 och exporterar 97 % av produkterna. Sverige är alltså en liten marknad i dag, men allt fler människor är i behov IVF såväl i Sverige som globalt då10-15 procent av alla par i fertil ålder lider av infertilitet. Vitrolife finns i närmare 20 länder och har 60 distributörer. Marknaden växer varje år. 3,5 procent av alla födda barn i Sverige har kommit med hjälp av IVF. I Danmark ligger procentsatsen på sex procent.
Tips till aktiesparare
Vimmerby Tidnings börskrönikörHenric Borgström berättade därefter om ekonomin och börsen. Han menade att på vissa områden är amatörer lika duktiga som proffsen. Det gäller också för aktieplaceringen.
– De som kallar sig för expert är enbart expert fram till idag. Ingen av dem är expert på framtiden. Har man pengar över då borde man köpa aktier, som är överlägset bättre är sparfonder. Men, lägg inte alla ägg i samma korg. Köp aktier av mellan sex till åtta olika väletablerades företag och i olika branscher. Då är det nämligen alltid en som går bättre än väntat.
– När man köper aktier ska man titta långsiktig, det är uthållighet som gäller, säger Henric Borgström.
Han ger ett exempel på varför experter inte är de bästa. Då General Motors köpte SAAB personbil som till slut blev en gigantisk förlust. Eller när Ford köpte Volvo, men köpte också Jaguar med stor förlust. BMW köpte det brittiska Rover, men tvingades skänka bort dem.
– Om världens främsta bildirektörer inte har koll på företag i sin egen bransch, hur ska en 35-åring på bankens aktieavdelning veta vilket bilföretag man ska satsa i? säger Henric Borgström.