Svenskarna köper lotter för enorma pengar - men trots att Bingolotto under sina tolv år dragit in lika många miljarder till det svenska föreningslivet räknas nu Bingolotto som den stora förloraren på den svenska spelmarknaden. Förra året började dåligt - under årets första halvår gick försäljningen ner med omkring 20 procent. Och minskningen har bara fortsatt - efter årsskiftet har försäljningen minskat allt kraftigare.
- Jag säljer bara en tredjedel av lotterna, jämfört med de år när det gick som bäst, säger Bosse Lindström, på Hydro, försäljnings- och inlösenställe i Vimmerby.
Varje vecka får han 100 lotter. I snitt blir han av med 32 av dem.
Bosse Lindström anser att det i första hand är lottpriset som ligger bakom raset.
- Det är min uppfattning att det är det största misstaget Bingolotto gjort. Gå tillbaka till 25 kronor så köper folk två lotter istället. Två vinstchanser för en femtiolapp är mycket mer lockande än en chans för fyrtio kronor. Sedan kan de ta in svenska förmågor istället för alla dyra utländska artister.
Jobbar för ungdomen
Bingolotto är de ideella föreningarnas lotteri - 11 000 föreningar och 4 500 återförsäljare ser varje vecka till att det kommer in pengar till nya matchtröjor, hörnflaggor, bollar, hockeyklubbor och omklädningsrum.
Supporterklubben Offside är ett exempel - här jobbar man för sju hockeyungdomslag. Att det blivit betydligt kärvare att sälja Bingolotter på fredagseftermiddagarna på Ica, sticker inte Olle Ström under stol med.
- Visst. Jag sitter inte så ofta själv, men har ju kontakt med de som gör det. Det kan gå två timmar och de får kanske bara sälja 5-6 lotter.
Olle Ström har fört lite intern statistik. Från säsongsstarten 2 januari i år till sista fredagen i januari såldes 265 lotter. Jämfört med samma antal veckor under sista halvåret 2003 är det en kraftig reducering.
- Då sålde vi 453.
Offside drar in pengar till resor och den dyra utrustning som hockeyungdomar behöver.
- Vi har den synen att det inte ska vara föräldrarnas plånbok som avgör om barnen ska kunna spela. Därför tycker vi det är kul att hjälpa till. Som tur är har vi andra grenar som vi drar in pengar på och vi har än så länge inte haft några problem att få folk att ställa upp och sälja lotter - trots att det blivit kärvt.
"Totalt meningslöst"
Ulf Meijer, ordförande i Vimmerby Hockey, är upprörd över bland annat den nya sändningstiden på söndagskvällar - det krockar med hockeyns matcher.
- Om jag vet att Kalle Svensson brukar gå på hockey, betala 50 kronor i inträde, köpa korv för 20 kronor, en kopp kaffe för en femma och ta med sig sitt barnbarn som får lite godis handlar det om en hundralapp - och vi får behålla kanske 70 kronor. En Bingolott tjänar vi 15 kronor på, så frågan blir ju: ska vi sälja Bingolotter?
Ulf Meijer svarar själv:
- Det är totalt meningslöst.
Intäkterna från Bingolotto har minskat stadigt - och det känns.
- Trots att man egentligen inte ska budgetera med de här pengarna gör man ändå det, automatiskt. Det är inte så lätt för föreningar att få in pengar i dag.
Meijer säger att det är en markant skillnad i försäljningen av lotter.
- Jag måste säga att jag är mycket besviken och att det är en katastrof. Det är väldigt frustrerande att Bingolotto förstör för föreningarna.
Den nya sändningstiden är inte det enda skälet till minskningen, menar han:
- Det handlar om moderna artister som inte passar den trogna publik man borde värna om, alltså pensionärerna, och dessutom är lotterna för dyra. Förändringarna är inte genomtänkta.
Hållit på för länge
Magnus Ericsson, ordförande i Vimmerby IF, tycker inte att den minskade försäljningen av Bingolotter påverkar föreningens verksamhet.
- Vi har hela tiden sagt att det här ska vara bonuspengar. Vår föreningsverksamhet blir inte lidande av att vi säljer färre lotter - däremot ebbar ju respektive lagkassa ut och man får mindre pengar till cuper och overaller.
Av föreningens 28 lag tror Magnus Ericsson att kanske 10-15 lag säljer Bingolotter.
- Under de första toppåren handlade det om 850-900 lotter i veckan. Under hösten och vintern 2003 var vi nere i 400 lotter i veckan och nu har det gått ner till 350 i veckan. Vi har tappat 15-20 procent på kort tid.
Magnus Ericsson tycker inte att det är särskilt märkligt att försäljningen planat ut.
- Jag tror att det hållit på för länge, helt enkelt.
Vad händer när lagen får mindre pengar till cuper och overaller, då?
- Vi hittar andra inkomstkällor, säljer frallor, andra lotter, hittar jobb. Jag är inte orolig. Absolut inte. Vår ekonomi är stadig ändå.
Nya Bingolotto katastrof
Tittarna sviker. Och försäljningen har rasat. När Bingolotto gick som bäst i Sverige såldes tre miljoner lotter i veckan - nu nöjer sig svenskarna med 1,2 miljoner. Den nya sändningstiden på söndagar har inte tagits väl emot.- Katastrof. Bingolotto sviker föreningssverige och sin trogna publik - pensionärerna, säger Ulf Meijer, ordförande i Vimmerby Hockey.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!