Förra året öppnade hemvändaren Eric Johansson sin agenturverksamhet för skönhetsmärket Esse Skincare i Rosins gamla lokaler i stan. Nyligen valde han att lämna bolaget och satsa fullt ut på den egna idén Skinpunks.
– Under de 7-8 åren som jag jobbat på distributörssidan i hudvårdsbranschen har jag sett hur hudterapeuter sliter arslet av sig i salonger i Sverige och Norge. Då började jag komma på system för att göra saker enklare, både för de som distribuerar varumärken men också för fysiska salonger, säger Eric Johansson.
Verksamheten har varit igång sedan den 1 november och just nu har man två varumärken man distribuerar samt samarbeten med fler varumärken. Utöver det arbetar man med finjusteringar på sin plattform för e-handel och dessutom håller man på att inreda lokalen.
Skinpunks är ett stort koncept som står på två ben, dels en webbshop där salonger man samarbetar med kan sälja sina produkter och dels en plattform med samlad information och kunskap om varumärken som man har avtal med.
– Det var lördag och jag gick hemma och dammsög när idén började ta form. När jag var färdig ringde jag till Patrik och sa "nu har jag en ny grej, ta med dig ett par öl och kom över". När jag väl fick ihop alla trådar och började se sambanden gick det ganska fort, säger Eric Johansson.
Eric är ensam ägare men arbetar tillsammans med Anna Rundgren, Patrik Nilsson, Robin Rinaldo och Patricia Borglin. Han menar att det han kallar "internethud" är ett stort problem i både Sverige och Norge idag och att det är någonting företaget vill hjälpa både konsumenter och branschen med.
– Idag sker mycket marknadsföring via influencers som gör reklam för produkter. Då tänker folk att de kommer se ut som personen på bilen men problemet är att alla har olika hud. Det är väldigt missvisande och en produkt som är bra för en person kan till och med skada någon annan. Det är allt det där vi vill få bort. Vi vill hjälpa distributörerna och salongerna samtidigt som vi vill förmedla kunskap till kunderna, säger Eric Johansson.
Ägaren beskriver satsningen som unik och utan motstycke i hudvårdsbranschen.
– Idén och konceptet är så pass bra att vårt mål är att bli jättestora. Det är en helt ny grej men vi gör det för att hjälpa människor. Det kan uppfattas som naivt men vi gör det här för att det ska gynna både andra och oss själva. Det är det vi försöker få fram på ett bra sätt, säger Eric Johansson.