Socialförvaltningen byter leverantör av trygghetslarm och alla personer som har trygghetslarm kommer att få ny utrustning från den nya leverantören. De nya larmen kommer att leveraras av SOS Alarm Sverige AB och larmet ersätter inte nödnumret 112 utan det är deras trygghetscentral som kommer att svara när någon aktiverar sitt larm.
Varför görs den här satsningen?
– Avtalet med den tidigare leverantören löpte ut och vi visste sedan innan att den leverantören inte fanns med i det nuvarande nationella ramavtalet. Så det är inget konstigt i sig utan vi behövde ingå ett nytt avtal när det gamla löpte ut, säger socialchef Anette Nilsson.
Varför föll valet på SOS Alarm?
– Det finns ett nationellt ramavtal som vi avropar från, utifrån vår kravspecifikation och då blev det den här leverantören. Allt går genom vår upphandlingscentral i Västervik.
Innebär det någon förhöjd kostnad för kommunen?
– Det kan jag tyvärr inte svara på för jag har inte de uppgifterna framför mig men det brukar inte skilja sig så mycket, säger Anette Nilsson.
"Larmen kommer att fungera som tidigare men de nya larmen har ett annat utseende. Det är socialförvaltningens egna larminstallatörer som gör bytet. Larminstallatören kontaktar personer som har trygghetslarm och bokar en tid. Ett brev om detta har gått ut till dig som har larm", skriver kommunen på sin hemsida.
Bytet av larm kommer att ske över tid med start i mitten av januari och samtliga drygt 460 larm ska vara utbytta den 31 mars.