– Det är olyckligt. Vårt första alternativ var centralstationen men det har man nog inte tagit med i beräkningen, utan man har gått på Linköping helt och hållet. För alla medborgares skull hoppas jag att det löser sig, säger Vimmerbys kommunalråd Helen Nilsson (S).
Region Kalmar län har inte heller fått gehör för behovet av en direktanslutning. Det framkom när Trafikverket presenterade sitt regeringsuppdrag angående Ostlänken på måndagen.
Trafikverkets lösning är istället att Stångådalsbanan och Tjustbanan ska ha sin slutstation flera kilometer från centralstationen, vid det som kommer att kallas "Nya Tannefors".
Regionstyrelsens ordförande Angelica Katsanidou (S) hade på känn att det lutade åt det här hållet, säger hon när vi ringer upp.
– Ja det kom inte som en överraskning tyvärr, jag är inte jätteförvånad. Vi har förstått att det har lutat åt det här hållet, säger hon.
Hon beskriver det hela, att alltså inte banorna kommer att ha direktanslutning till den nya centralstationen i Linköpings om "döden för vårt län".
– Vi ser i statistiken att de allra flesta som reser från länet ska vidare, att man inte stannar i Linköping. Ju fler byten man har, desto svårare blir beslutet att åka med tåget.
– Det kommer kraftigt att minska trafiken till oss, så är det. Jag ser självklart inte det här som ett glädjande besked.
Trafikverkets fortsatta inriktning för Ostlänken är att koppla samman den med Södra stambanan genom den nya stationen i Linköping.
Påverkansarbetet med att lyfta fram länets behov till departementet kommer dock att fortsätta trots måndagens besked, säger Katsanidou.
– Nu får vi gå på regeringen i den här frågan. Skam den som ger sig.