Nytt förhållningssätt till "stökiga" elever

Barn gör rätt. Om de kan. Det är utgångspunkten i ett nytt sätt att arbeta i grundskolan- ett förhållningssätt som kan hjälpa "stökiga" elever att hantera sitt beteende.
- Vi jobbar med en samarbetsbaserad problemlösningsmodell där barnen själva får vara mycket mera delaktiga. Ofta har vi vuxna lite för bråttom att presentera lösningar, säger Helen Fasth, biträdande rektor i skolområde öst i Vimmerby.

Vimmerby2015-02-23 07:29


Stökiga, bråkiga, utmanande och utåtagerande. Barn och ungdomar som kräver mer förses med många epitet. Den vanliga utgångspunkten är att barn gör rätt om de vill.
Men pedagogerna inom skolområde öst i Vimmerby inför nu ett annat förhållningssätt, med utgångspunkt från boken Vilse i skolan av Ross W. Greene.
- Där är ledordet barn gör rätt om de kan. Det handlar om hur vi vuxna kan hjälpa barn med beteendeproblem att hitta rätt genom att bemöta dem på ett annat sätt - att först ringa in vad beteendet beror på och sedan i en dialog med barnet skapa förutsättningar att lösa problemet. Många gånger är vi vuxna lite snabba på att hitta lösningar, säger Helen Fasth, biträdande rektor.
Att förstå de barn och ungdomar som ofta får stämpeln "stökiga" eller "ouppmärksamma" är viktigt för att de ska fungera bättre i skolan och nå målen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om